ANNONS

Nordiska nätkonsumenter är trogna och köpglada

Nordiska nätkonsumenter är trogna och köpglada

Nordiska e-kunder är bland de mest köpglada på nätet och är de som i högst grad återvänder till e-butiker. Det visar en ny rapport från Adobe där data från fler än 19 000 webbplatser och 579 miljarder besök har analyserats.

ANNONS

Adobe har i en rapport vid namn, Best of the Best Benchmark, låtit undersöka en rad olika parametrar som rör e-handlare. Bland annat hur stor del av trafiken till e-butiker i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Beneluxländerna, Norden och USA som kommer från smartphones och surfplattor.

Inte oväntat är det i USA och Storbritannien som man helst använder mobilen för e-handelsrelaterade ändamål. I USA sker 13,9 procent av besöken med en smartphone medan brittiska e-handlare har ett snitt på 13,5 procent. Nordiska e-butiker ligger på 10,6 procent.

Man såg också att webbplatser som är optimerade för smartphones ser en 60-procentig skillnad i andelen trafik från smartphones. Vi nordbor lyckades även knipa en tredjeplats när det gäller andelen besök från surfplattor.

Högst är andelen i Storbritannien, 11,8 procent, medan snittet i Benelux landar på 10,9. I Norden är motsvarande siffra 9,3 procent, medan Tyskland släpar efter. Endast 6,3 procent av de tyska besökarna använder surfplattor.

Viktigt att mobilanpassa

I rapporten har man också kollat på i vilken grad besöken leder till ett köp och här är det Norden och Frankrike som konverterar bäst. Franska e-butiker har den högsta genomsnittliga konverterings-procenten, 3,0. Att jämföra med Nordens 2,5 procent som är den näst högsta siffran. Lägst är siffran i Storbritannien, 1,6 procent.

– Även om skillnaderna i konverteringsgrad kan tyckas vara små kan en tiondels procent göra att försäljningen skiftar med miljontals kronor. Mobilanpassade sajter blir allt viktigare för att kunna öka konverteringsgraden ytterligare, säger Malin Bodolla, nordisk marknadschef på Adobe.

Norden är dock den region som har den högsta andel återkommande besökare. I genomsnitt återvänder 1,43 procent av besökarna till sidan igen. Att jämföra med Storbritannien, 1,42 procent, och USA, 1,36 procent. Lägst andel återvändande besökare har Tyskland med 1,29 procent.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se