Köpeskillingen motsvarar en transaktionsmultipel på 11 gånger baserat på Kontoors helårsresultat för 2025 och Helly Hansens prognos för justerad EBITDA samma år, exklusive synergier. Affären förväntas finansieras genom en kombination av kontanter och ny upplåning.
Förvärvet förväntas ge Kontoor Brands ökad närvaro inom de växande segmenten för utomhus- och arbetskläder. Helly Hansen förväntas generera intäkter på över 680 miljoner dollar och en justerad EBITDA på 80 miljoner dollar under 2025.
Vår starka balansräkning och stabila kassaflöden ger oss stora möjligheter att investera strategiskt, vilket vi nu gör genom förvärvet av Helly Hansen. Detta förvärv kommer att påskynda vår tillväxt och förbättra lönsamheten, samtidigt som det stärker vår redan robusta kassaflödesprofil, säger Joe Alkire, Executive Vice President och CFO på Kontoor Brands.
Kontoor Brands ser potential i att vidareutveckla varumärket genom sin globala närvaro och expertis inom marknadsföring och distribution. Målet är att växa Helly Hansen internationellt.
Med gedigen ledningskompetens inom de expansiva segmenten för utomhus- och arbetskläder ser vi att Helly Hansen blir en viktig drivkraft för ökad avkastning och ett starkt, hållbart värdeskapande på lång sikt för våra intressenter, säger Joe Alkire.
Affären innebär att Helly Hansen får tillgång till Kontoor Brands resurser och nätverk, vilket kan öppna nya dörrar.
Företaget förvärvas från kanadensiska Canadian Tire Corp, som köpte det 2018 för 985 miljoner kanadensiska dollar, motsvarande cirka 6,7 miljarder kronor.
Helly Hansen, med rötter i Norge, har sedan 1877 sålt friluftskläder och utrustning. Idag har de egna butiker i totalt 40 olika länder, samt en stark digital närvaro på den globala marknaden genom sin e-handel. Sortimentet sträcker sig från fritidskläder till specialanpassade arbetskläder för militär, räddningspersonal och hälso- och sjukvård.