ANNONS

Nordiska e-handlare hänger inte med i utvecklingen

Nordiska e-handlare hänger inte med i utvecklingen

Nordiska e-handelssajter håller inte måttet och är dåligt anpassade för den mobila handelns framfart, Ikea och Zalando är dock två av få undantag.

ANNONS

Norden nämns ofta som en mogen e-handelsmarknad men enligt en ny undersökning har regionens e-handlare hamnat på efterkälken när det gäller kundvänliga e-handelssajter. Åtminstone när det gäller den snabbväxande mobila handeln.

Episerver har i sin årliga mobilundersökning, Episervers Mobile Commerce Report 2015, tittat lite närmare på de 20 ledande e-handelsplatserna i Norden, USA, Benelux, Storbritannien och Australien.

Sajterna utvärderades utifrån sex olika kategorier; mobil strategi, mobilsajt, ipad app, iphone app, Android smartphone samt Android surfplatta, och de nordiska sajterna får i genomsnitt en poängsats på blygsamma 35 procent. Att jämföra med Storbritanniens 57 procent och USA:s 50 procent.

– Det är helt klart så att många nordiska e-handelssajter inte hänger med i utvecklingen. Även om vi är något bättre på smartphoneanpassade sajter, vilket kanske rent av är ett strategiskt beslut av ledningen eftersom mobilsurfandet i Norden är så utvecklat, så bör den digitala strategin även inkludera andra enheter, säger Jenny Westerberg, marknadschef Episerver Sverige.

Ikea levererar hela vägen

Ikea och Zalando är undantagen i Norden då de utmärker sig med snittpoäng på 76 respektive 67 procent enligt Episerver. Ikea är också en av få e-handelssajter som förser kunderna med mycket bra kundupplevelser genom samtliga sex kategorier och mobila enheter.

I undersökningen konstaterar man även att Norden har en mycket hög andel smartphoneanvändare och att det finns stora affärsmöjligheter att hämta genom förbättrade och mer användarvänliga e-handelssajter som är anpassade till smartphones. Det gäller dock att inte glömma bort surfplattan på vägen.

– Kundernas krav ökar ständigt och det är viktigt att kunna skapa välfungerande och användarvänliga kundupplevelser oavsett om de använder en mobil, surfplatta eller dator, säger Jenny Westerberg.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se