ANNONS

Nordiska e-handlare hänger inte med i utvecklingen

Nordiska e-handlare hänger inte med i utvecklingen

Nordiska e-handelssajter håller inte måttet och är dåligt anpassade för den mobila handelns framfart, Ikea och Zalando är dock två av få undantag.

ANNONS

Norden nämns ofta som en mogen e-handelsmarknad men enligt en ny undersökning har regionens e-handlare hamnat på efterkälken när det gäller kundvänliga e-handelssajter. Åtminstone när det gäller den snabbväxande mobila handeln.

Episerver har i sin årliga mobilundersökning, Episervers Mobile Commerce Report 2015, tittat lite närmare på de 20 ledande e-handelsplatserna i Norden, USA, Benelux, Storbritannien och Australien.

Sajterna utvärderades utifrån sex olika kategorier; mobil strategi, mobilsajt, ipad app, iphone app, Android smartphone samt Android surfplatta, och de nordiska sajterna får i genomsnitt en poängsats på blygsamma 35 procent. Att jämföra med Storbritanniens 57 procent och USA:s 50 procent.

– Det är helt klart så att många nordiska e-handelssajter inte hänger med i utvecklingen. Även om vi är något bättre på smartphoneanpassade sajter, vilket kanske rent av är ett strategiskt beslut av ledningen eftersom mobilsurfandet i Norden är så utvecklat, så bör den digitala strategin även inkludera andra enheter, säger Jenny Westerberg, marknadschef Episerver Sverige.

Ikea levererar hela vägen

Ikea och Zalando är undantagen i Norden då de utmärker sig med snittpoäng på 76 respektive 67 procent enligt Episerver. Ikea är också en av få e-handelssajter som förser kunderna med mycket bra kundupplevelser genom samtliga sex kategorier och mobila enheter.

I undersökningen konstaterar man även att Norden har en mycket hög andel smartphoneanvändare och att det finns stora affärsmöjligheter att hämta genom förbättrade och mer användarvänliga e-handelssajter som är anpassade till smartphones. Det gäller dock att inte glömma bort surfplattan på vägen.

– Kundernas krav ökar ständigt och det är viktigt att kunna skapa välfungerande och användarvänliga kundupplevelser oavsett om de använder en mobil, surfplatta eller dator, säger Jenny Westerberg.

ANNONS
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se