Cyber Monday, som äger rum första måndagen efter Thanksgiving, är e-handlarnas största försäljningsdag i USA. Under förra året såldes det för totalt 1,46 miljarder dollar under dagen, som därmed även blev den bästa försäljningsdagen någonsin på nätet i landet.
Cyber Monday fungerar också som ett startskott för många e-handlare inför julhandeln med mängder av unika erbjudanden och rabatter av olika slag. Flera e-handlare och även vi har länge lyft varför det inte finns en liknande dag i Sverige, men nu ser det ut som att det kan bli verklighet.
Ett flertal av de stora nätaktörerna i Norden har nu gått samman för att skapa E-handelns dag som i år infaller den 29 november. Bland annat kommer e-handlare som CDON.com, Zalando.se, Nelly.com, Tretti.se, Gymgrossisten.se, Rum21.se och Lekmer.se att delta. Den svenska E-handelns dag infaller samtidigt som USA:s Black Friday.
Fullt fokus på E-handeln
Fenomenet “Cyber Monday” finns redan i stora delar av Europa, bland annat i Tyskland, Frankrike och Portugal. I England går det under benämningen ”Mega Monday” och Kinas motsvarighet, Singles Day, äger rum den 11 november. En dag där det shoppades för hela 8,2 miljarder dollar på nätet.
Riktigt lika stora summor kan vi nog knappast vänta oss den 29 november men det är kul att se att flera nätaktörer nu går ihop för att sätta mer fokus på e-handeln med en egen dag.
Tanken är också att E-handelns dag ska göra det möjligt för konsumenterna att göra bra fynd på nätet inför de stundande julhögtiderna. Och enligt CDON Groups VD Paul Fischbein och Zalandos regionschef för Norden Michael Lindskog, ser nätaktörerna fram emot att få presentera fina erbjudanden för konsumenterna denna första E-handelns dag.
Källa: Press