Vi fick upp ögonen för en intressant video idag, via Twitter. Den är gjord av ALMI och handlar om den svenska e-handlaren NordicFeel. Denna video är intressant på flera olika plan. För det första får vi reda på att denna aktör ska omsätta 70 miljoner kronor detta år. Det ska då nämnas att de skickade sin första produkt i december 2008.
Utvecklingen har alltså varit ganska kraftig. Vi har själva sett TV-reklam för denna butik man inte riktigt förstått att de skulle vara så pass stora. I videon sägs det att NordicFeel nu är Sveriges största parfymbutik på nätet.
Kollar man upp bolaget finner man en stark tillväxt med ganska svagt resultat, gissningsvis har de slängt alla pengar på att växa. De berättar även hur de med en tidigare nätbutik, NordicInk, satsade för sakta och därmed hamnade efter på marknaden. Detta misstag ville de inte upprepa och har därför satsat stenhårt med NordicFeel.
Plattformen lämnar en del att önska
En annan sak som slår oss är nätbutikens utseende. Vi vill inte vara taskiga men det är långt ifrån den finaste webshopen vi sett. Det antyds även i videon att de har lagt mycket pengar på logistik och marknadsföring. Plattformen ser ut att ha fått lida lite. Utseende och även funktionalitet verkar inte vara så viktigt som man kanske kan tro, om vi lutar oss mot NordicFeels siffror.
Det har påpekats på Twitter hur de endast har en anställd, först 2010. De har förmodligen använt resurser ifrån sitt andra bolag som står bakom NordicInk för att driva parfymbolaget. NordicInk hade tio anställda 2010.
Även med vissa frågetecken finns det förmodligen en del att lära av dessa grabbar. Vi kan inte släppa hur deras webshop ser ut. Är det dags att flytta pengar ifrån plattformsbudgeten till logistik och marknadsföring?
Ni ser videon här nedanför:
Uppdatering: Prisjakt bekräftar att NordicFeel är störst även i deras statistik, med 28 procent av marknaden. Ni kan se Prisjakts statistik över Parfymmarknaden här (.pdf).