Nordicfeel öppnade sin första butik år 2015 i Växjö, där e-handelsbolaget grundades 2006. Anledningen till satsningen var att bolaget ville få ökad kunskap om omnikanalshandeln, och det fysiska mötet med kunden.
Att erbjuda frisörtjänster var något man gjorde även i den första butiken. Och ett halvår efter öppningen uttryckte den dåvarande vd:n Henrik Löfberg stor optimism för butikens framtid.
Vi var medvetna om att uppbyggnadsfasen skulle ta lite tid för att etablera trafik och kännedom men här räknade vi helt fel. Med stöd av vårt kundregister fick vi snabbt en bra start som idag inneburit att vi löpande anställt fler och fler frisörer och ökat öppettiderna till sju dagar i veckan. Tillväxt och lönsamhetsmässigt överträffar vi våra förväntningar, sade han till Ehandel.
Men efter cirka tre års drift bestämdes det att butiken skulle läggas ned. Ett beslut som fattades som en naturlig del av företagets strategiska utveckling och efter att Youty Group köpte bolaget.
LÄS ÄVEN: Skönhetsjätten lägger ned webbutiker: "För resurskrävande"
Satsningen på butik i Växjö var framför allt en frisörsalong med tillhörande butik och öppnades när Nordicfeel hade både kontor och lagerverksamhet i staden. Sedan dess har bolagets största tillväxt skett online, och e-handel har varit det huvudsakliga fokuset. Lagret är dock fortfarande baserat i Växjö och är en central del av Nordicfeels logistik och leveransverksamhet, förklarar Lisa Bruzelius.
Vilka drivkrafter ligger bakom satsningen på fysisk butik just nu?
Med huvudkontoret nu i Stockholm och en ny varumärkesstrategi för Nordicfeel är tajmingen idealisk för att åter satsa på fysisk retail.
Lisa Bruzelius berättar att företaget har lyssnat på sina kunder, som uttryckt en stark önskan om en fysisk butik. Något som var en betydande faktor i beslutet att öppna en butik igen.
Efterfrågan på att kombinera e-handel med fysiska butiker inom skönhet ökar, och Stockholm erbjuder en betydligt större kundbas och bättre kundflöden än Växjö.
Den fysiska butiken är belägen på en strategiskt utvald plats för att skapa synergier med andra delar av verksamheten.
Flaggskeppsbutiken ligger på ett attraktivt och centralt läge där vi ser stor potential att nå både nya och befintliga kunder och stärka varumärket Nordicfeel ytterligare, avslutar Lisa Bruzelius.