NordicFeel har sedan ett och ett halvt år tillbaka en fysisk butik - en salong i företagets hemstad Växjö. Den öppnades för att bolaget ville få ökad kunskap om omnikanal och det fysiska mötet med kunden. VD:n Henrik Löfberg berättar att ambitionen var att bygga en upplevelse- och skönhetsdestination, snarare än att “trycka in produkter från golv till tak.
- Vår butik har ett noga utvalt sortiment med hög kvalité på rådgivning i en inspirerande och öppen miljö. Halva ytan avsattes till en modern och designad frisörverksamhet som speglar vårt breda kunnande inom hår och styling. Idag är det nästan alltid fullbokat och härlig kommers i butiken, säger han.
Har butiken infriat era förväntningar hittills?
- Vi var medvetna om att uppbyggnadsfasen skulle ta lite tid för att etablera trafik och kännedom men här räknade vi helt fel. Med stöd av vårt kundregister fick vi snabbt en bra start som idag inneburit att vi löpande anställt fler och fler frisörer och ökat öppettiderna till sju dagar i veckan. Tillväxt och lönsamhetsmässigt överträffar vi våra förväntningar.
"Möjligheten finns men inte innan jul"
Sedan NordicFeels butik såg dagens ljus har konkurrenten eleven expanderat i den fysiska världen med butiker i bland annat Stockholm och Uppsala och bolagets VD Michael Gegerfeldt har flera gånger uttryckt hur viktigt omnikanal är för hans skönhetsbolag.
Henrik Löfberg är något försiktigare även om han medger att bolaget “utvärderar löpande och jämför förutsättningarna med olika alternativa affärsmodeller”.
- Vi vet att det är viktigt med inspiration och att erbjuda utbildning och kunskap för kunden. Men vi har alltid gillat att köra lite oväntade och okonventionella lösningar och inom ramen för detta ser vi just nu flera olika och spännande koncept vilka skall analyseras fullt ut innan vi drar igång fler butiker. Så möjligheten finns men det blir i alla fall inte innan jul.