Skönhetskoncernen NF11, där Nordicfeel, Eleven och Blush ingår, meddelade för några veckor sedan att man var nära att knäcka 650 miljoner, under det senaste räkenskapsåret som tog slut sista mars. Men hur har det nya året börjat för skönhetsbutikerna, och håller pandemieffekterna på att klinga av? Det har Ehandel tagit reda på.
LÄS ÄVEN: Eleven-gruppen nuddade vid 650 miljoner – ”butikerna drar ner”
Vi har mycket på gång, och har ett väldigt bra tryck på alla delar av vår verksamhet, säger Marcus Johansson, COO och vice vd på NF11, till Ehandel.
Försäljningen går som tåget både i Norge och Sverige, berättar Marcus och säger att tillväxten fortsätter att rulla på.
Sommarmånaderna brukar vara lite lugnare, men det är dem inte i år. Vi har väldigt bra försäljning. Vi ligger på en ökning på mellan 25 till 30 procent, mot de höga ökningstalen som vi hade i fjol.
LÄS ÄVEN: Bakom kulisserna: Eleven och Nordicfeel om att sälja samma artiklar på två sajter
För att klara av trycket har bolaget fått ta in extrapersonal på lagret och öka arbetstiderna, för att hinna få ut alla beställningar i tid.
Vi ser att kunderna även handlar mer per, så det är kul, säger Marcus.
Vad tror du att ökningen beror på?
Vi fick många nya kunder under pandemiåret och man vill väl tro att vi har tagit hand om dem på ett bra sätt så att de fortsätter att handla hos oss. Många kunder har också konverterats, från att föredra fysisk shopping till att välja e-handeln i första hand. De har insett fördelarna med nätshopping och väljer att fortsätta handla på det sättet. Det är vad jag tror spontant.
Koncernen har ett tydligt tillväxtmål, säger Marcus och berättar att man ska "gå snabbt mot miljarden". För att hinna med tillväxten kommer man därför framåt behöva rekrytera nya talanger och växa organisationen.
Men det är något vi kommer se över längre fram, säger han och tillägger:
Just nu fortsätter vi jobba på och möta trycket. Vi hade väldigt bra tal från mars 2020 och då ställde man sig frågan "går det att öka ännu mer mot de höga talen"? Men så här långt ser det ut som att vi kommer fortsätta ha bra tillväxt, även när pandemin lättar.