ANNONS

Nordic Nest kapar 13 tjänster - efter missade målet: "Erbjudits andra roller"

Bank Bergström, vd för Nordic Nest
Justerar organisationen för att förbättra lönsamheten.

Heminredningshandlaren Nordic Nest har genom åren kommit att bli en av Sverige stora e-handelssensationer. Under 2022 omsatte de drygt 1,6 miljarder kronor och de har trots den offensiva tillväxten lyckats driva affären med lönsamhet.

Men 2024 har, som för så många andra, varit ett prövande år för bolaget. De är fortfarande lönsamma, men har samtidigt inte nått upp till sina interna mål. Därför kapar man nu 13 tjänster, samtidigt som sex roller med tidsbegränsad anställning löper ut och inte kommer att förnyas. Det handlar primärt om roller inom sälj och marknad.

ANNONS

De förstnämnda 13 anställda har dock erbjudits andra roller i bolaget, berättar vd:n Bank Bergström när vi når honom på telefon. Det handlar om en omstrukturering, som ska spara pengar på tjänstemannasidan.

Det är 13 roller på tjänstemannasidan som utgår, men eftersom vi fortsätter att växa så ökar behovet av personal i andra delar av organisationen. Alla 13 har blivit erbjudna andra roller i bolaget, säger han till Ehandel.

Erbjuds de bibehållen lön?

Det beror på rollen och löneerbjudandet motsvarar detta. I vissa fall blir det samma, i vissa fall blir det lägre och i vissa fall högre.

Vilka avdelningar har de erbjudits plats i?

Inom framför allt customer care, alltså kundservice och reklamation, där vi ser ett ökat behov när vi växer försäljningen.

I Nordic Nest, som ägs av BHG Group, ingår också Kitchentime, Svenssons i Lammhult och Lampgallerian.

Nils Lund
nils@ehandel.se