ANNONS

Nordic Nest förklarar luft och plast i leverans: "Mycket kvar att göra"

Bank Bergström, vd på Nordic Nest

"I vissa fall säkerligen emballerar för mycket".

ANNONS

Ehandel genomförde nyligen ett mystery shopper-test där kundresan hos 17 olika företag undersöktes. De kategorier som ingick i undersökningen var apotek, teknik, mode och inredning.

För heminredningstestet köptes en kopp och salladsbestick från Ellos, Åhléns, Nordic Nest och Royal Design. Undertecknad klickade hem samma produkter från samma varumärke för att e-handlarna skulle ha exakt samma förutsättningar. Dock handlades det salladsbestick från ett annat märke från Åhléns, då de bestick som skulle köpas precis hade tagit slut när ordern skulle sammanställas. Besticken var dock av samma storlek som de andra.

Leveransmetod valdes efter det billigaste och i bästa fall det som var gratis. Beställningen lades en söndagseftermiddag, och resultatet blev att de första leveranserna kom på tisdagen.

Beställningen från Ellos väntade på ett ombud i närheten, där Postnord hade lämnat det. Och samma dag klockan 20 på kvällen ringde Budbee på och lämnade över ordern från Nordic Nest.

Dagen efter sprang Budbee-budet upp en trappa upp gick igen om lämnade ordern från Royal Design utanför dörren. Två dagar senare, och på femte dagen efter att onlinebeställningen lades, kom även paketet från Åhelns fram med Postnord och landade på dörrmattan.

Undertecknad väntade med att packa upp allt tills den sista beställningen anlände. När man radade upp paketen bredvid varandra kunde man snabbt dra slutsatsen att beställningen från Åhlens, som dröjde längst, var mist till storlek. Nästan hälften så stor som den största lådan som kom från Nordic Nest.

Åhlens packade extremt kompakt och skickade därmed inte med något överflödigt emballage eller luft i paketet. Nordic Nest skickade däremot väldigt mycket luft och plast i en låda.

Vi hörde av oss till Bank Bergström, vd på Nordic Nest, och frågade om detta är hur företaget vanligt vis strävar efter att packa.

För oss är packprocessen en viktig del i verksamheten och målsättningen är självklart att få hem produkterna till kunden utan att de skadas och att samtidigt försöka minimera arbetstiden och kostnaderna som är förknippade med leveransen. Extra emballage och större kartonger driver både arbetstid, emballagekostnad och fraktkostnad. Det är därför en naturlig del av verksamheten att vi försöker minska detta, säger han och fortsätter:

Jag har tittat närmare på just din order och just kombinationen av de två produkterna, muggen och besticken gör att den valda kartongstorleken är den som är mest lämpad av våra tolv olika kartongstorlekar. Det är längden på besticken som gör att vi inte har kunnat välja en mindre kartongstorlek (det skiljer enbart någon enstaka centimeter). Därför har vi varit tvungna att välja en kartong som behöver fyllas ut med material för att säkerställa att muggen inte skadas vid leverans.

Nordic Nest jobbar alltså med 12 olika kartongstorlekar och väljer en av dem som passar den sammanlagda orderstorleken bäst, när det är dags att packa.

Vad tänker ni kring all luft som skickades med?

Det är en väldigt viktig del i vår verksamhet, att försöka minska luft i alla order som går ut. Det driver både tid och kostnad, försämrar kundupplevelsen och påverkar klimatet negativt. För att optimera kartongerna som produkterna skickas i har vi tolv olika storlekar, som i sin tur kan skäras ner i höjd. Totalt sätt har vi därför 27 olika emballagestorlekar för att så långt det är möjligt välja en optimal kartong, säger Bank Bergström.

Något som också kan ligga till grund för varför företaget skickar sina order med väldigt mycket emballage och extra luftkuddar är att företaget skickar alla order, som ska ut i världen, från lagret i Kalmar.

En utmaning som vi har är att vi behöver emballera produkter för att klara många olika hanteringssätt i logistikkedjan, vi levererar till 70 länder i världen vilket gör att vi i vissa fall säkerligen emballerar för mycket och i andra fall för lite. Även om vi har jobbat hårt med att optimera detta finns det mycket kvar att göra, säger Bank och tillägger:

Utöver det arbetet vi gör dagligen i teamet så arbetar vi just nu med att planera för vår kommande logistiklösning. Där är självklart optimerade volymer på utgående gods ett viktigt område för oss att fokusera på.

Ehandel söker Åhlens, Ellos och Royal Design.

Undersökningen: Snabba leveranser och luft i paket - 17 e-handlare granskade

Uppföljningsartiklarna:

Boozt och NA-KD förklarar plasten – som Lindex nobbade

Jättens besked efter Ehandels pakettest – ”ska investera stora belopp”

Fraktade jeans med luft och extra emballage – nu förklarar Zalando

Elgiganten förklarar luftig leverans – och dissar plasten

Apoteken talar ut efter stora leveranstestet: “Vi kan bättre”

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se