Vi är nu tillbaka ifrån Nordic eCommerce Summit 2011 (NES) och vilken konferens det har varit. Ingenting är perfekt men denna e-handelskonferens är den bästa i Sverige utan någon större konkurrens. Flera vi har pratat med finner även att det professionella genomförandet var bättre än Webbdagarna, vilket är en eloge till de som anordnar NES.
Nu berömmer vi inte dem på grund av att vi vann ett fint pris utan detta är ifrån vårt hjärta. Förra årets NES var också mycket bra även om det var lite för många säljande inslag, något som de i princip lyckats eliminera i år. Det var i alla fall mycket bättre på denna front, vissa säljande inslag är förmodligen omöjliga att få bort med affärsfolk på scen.
En stjärna på scen
Några ytterligare reflektioner innan vi går vidare till att prata om innehållet. För det första måste vi berömma Sarah Wittbom för ett strålande jobb som moderator. Vad vi förstår är det mesta enligt manus, något vi gissar är ett måste på ett evenemang som detta, men att det är förberett skulle man aldrig kunna tro.
Sarah levererar nämligen allt mycket naturligt och tar oss igenom de olika föredragen på ett mjukt och behagligt sätt, detta samtidigt som hon är med och skapar intressanta diskussioner i soffan. Hon har en förmåga att få folk att känna sig bekväma på scen. Detta gör att talarna blir lugnare och publiken slappnar av, det är då diskussionerna kan få allt fokus.
Publikinteraktionen var på topp
Expertpanelen introduceras på scen
Tillsammans i soffan med Sarah satt Fredrik Lennström med datorn i högsta hugg, likt förra året, redo att ställa frågor till alla som stod på scen. Han förmedlade frågor ifrån publiken och även egna frågeställningar han hade. Fredrik är ibland lite tankspridd, på ett charmigt sätt, men frågorna han ställer är ofta bland de bästa och han bjuder alltid på sig själv.
I år satt det även en expertpanel på scen, något som inte fanns med förra året. Denna bestod av Magnus Fredin ifrån Klarna, Arne på Posten och även, vår egen dansk, Anders Anderssen ifrån JumpB. Dessa förmedlade också frågor ifrån publiken (via twitter #nes11). Arne och Magnus hade även vars ett föredrag under de två dagarna. Interaktionen med publiken var alltså på topp under hela konferensen.
Fredrik insåg dock snabbt att e-post är förlegat som kommunikationsmedel. Efter några timmar då endast en fråga inkommit via e-post hänvisade Fredrik alla till twitter istället.
Detta års talare och föredrag
Sarah Wittbom pratar med Jimmy Öström ifrån Blekinge bilradio
Vi tänkte nu lista och länka till alla de inlägg som vi Live-bloggat och samtidigt skriva några kommentarer om de föredrag vi minns bäst. När vi insåg att vi skrivit 75 inlägg på Live-bloggen, och laddat upp över 200 bilder, bestämde vi oss istället för att välja ut några av dem. Vill ni läsa alla inlägg får ni ta er till Live-bloggen som ni finner här.
Bilder ifrån Nordic eCommerce Summit 2011
Här kan ni bland annat se hur Fredrik Lennström nallar godis ur Klarnas monter. Fast godiset var ju faktiskt gratis. I Klarnas monter kunde man även tävla i att slå tidsrekord i deras snabbkassa. Ehandel.se tog snabbt över hela listan då vissa personer, förmodligen våra medlemmar, hackade den. Detta är inget vi uppmuntrar och ber om ursäkt till Klarna för att våra kunniga medlemmar fuskade.
DAG 1
Mystery e-shopper med Lena Nilsen
Lena pratar om den Mystery E-shopper rapport som hon tagit fram som, bland annat, är grunden till ett av priserna som delas ut senare på kvällen, Bästa kundupplevelse.
Darja ifrån Inuse om virtuella världar och digitala varor
Hur kommer det sig att folk är beredda att spendera stora pengar på virtuella varor? Darja försöker svara på det.
Ruben Flam ifrån Mopper på scen
En intressant ny App som skall göra det enkelt att handla via QR-koder. Tanken är att du skall fota QR-koden och sedan komma direkt till produktsidan. Därefter väljer du t.ex. färg på produkten och klickar på "köp". Alla betaluppgifter skall redan finnas färdiga och därmed skall det gå supersnabbt att beställa något. Frågan vi ställer oss är om Mopper har de finansiella medlen för att pusha ut detta till allmänheten. Konceptet är dock intressant och om det inte är Mopper så kommer förmodligen någon annan aktör att lyckas med detta till slut. Frågan är om det är via QR-koder.
Monterosa om Appar på surfplattor
Leverantören av Appar berättar lite om hur de tänker kring surfplattor.
Carpet Vista om AlltomMattor.se och deras internationalisering
Ett långt föredrag som förklarar hur Carpet Vista ser på internationalisering.
Jarno Vanhatapio ifrån Nelly.com
Jarno delar med sig av sina lärdomar kring Nelly.
Lars ifrån InUse Insights om webbanalys
Ett intressant föredrag om hur viktigt det är att testa förändringar.
Arne på Posten pratar paketering
Vår kära vän Arne pratar om fina paket. Arne älskar välpaketerade paket som ger honom en wow-känsla.
DAG 2
Paneldebatt med e-handelsleverantörer
Brandos om att konkurrera med annat än låga priser
Ett bra föredrag om konkreta konkurrensfördelar bortsett ifrån pris. Vi får även veta Brandos returfrekvens.
Joakim Friedman ifrån Sportamore.se
Joakim berättar om Sportamore och deras resa framåt på e-handelsmarknaden den senaste tiden. En del intressant information framkommer.
Diskussion kring Auriga och deras affärsmodell
Dan bjuds upp på scenen för att diskutera Auriga och de artiklar som vi publicerat om deras affärsmodell. De diskuterar även forumet på Ehandel.se.
Blekinge bilradio om god kundservice
En oväntad succé på scen. Jimmy Öström ifrån Blekinge Bilradio. Jimmy hade suttit i publiken förra året och stört sig lite på att så få riktiga e-handlare talade. Därför ställde han upp i år och bjöd verkligen på sig själv på scenen.
Gary Vaynerchuk trollbinder publiken
Gary Vaynerchuk keynote speaker
Huvudtalaren för detta års NES. Gary underlevererade verkligen inte. Det var ett peppande tal som samtidigt innehöll en hel del humor blandat med konkreta tips. Vårt Live-bloggande av Garys tal gick mycket bra även om han var snabbfotad både i tal och på scen, läs alltså vårt inlägg.
The story of Finn.no
En del i schibsted-familjen men ganska okänt för oss Svenskar. Ett norskt Blocket fast på anabola steroider.
Blocket på scen
Vi får reda på att Blocket inte A/B-testar förändringar. Detta eftersom de tydligen vet att alla ändringar de gör är till det bättre. Vilket förklarar en hel del hos Blocket. Blocket E-handel är däremot en helt annan sak som Richard, ifrån Blocket, pratar en hel del om.
Social shopping med Ulrika Rudqvist
En nervös Ulrika Rudqvist, enligt hennes twitter, pratar om sociala medier. Hon motsäger Gary Vaynerchuk i en av sina punkter. Någon nervositet märks inte av och framträdandet är samlat och fokuserat.
Halens om sociala medier
Det sista framträdandet för dagen. Freddy Sobin som är under ganska hård tidspress, eftersom det inte är många minuter kvar, går snabbt igenom Halens satsning, och syn, på sociala medier. Det är en uppfriskande bild som Freddy målar upp. De är mycket realistiska och jobbar hårt med konkreta saker som ger resultat i form av trafik och konvertering.
Priserna
Ett av priserna man kunde vinna
Efter den första dagens föredrag hölls det en middag i e-handelns tecken. Vi fick bland annat smaka viner tillsammans med Gary Vaynerchuk. Stämningen på middagen var riktigt bra och alla verkade vara sugna att prata om e-handel efter dagen som gått. I slutet på middagen går Kristian Hagset, vd för företaget bakom NES, upp på scenen och meddelar att det är dags för prisutdelning.
Bästa kundupplevelse - Tretti.se
Denna utmärkelse baseras på den Mystery E-shopper rapport som Lena Nilsen tagit fram. Vinnaren, med 63 poäng (om vi minns rätt) utav hundra, blev Tretti.se. Rapporten har @NilsenLena.
Årets prestation - Sportamore.se
Går inte helt oväntat till Sportamore som skjutit fram som en komet i e-handelssverige.
Årets e-handlare - Babyshop.se
Några mycket chockade e-handlare, bakom butiken Babyshop.se, går upp på scenen. En oväntad vinnare för många. Men reaktionerna var endast positiva ifrån alla vi pratade med. Arne på Posten förklarar här varför han röstade på Babyshop.
Årets kunskapsspridare - Ehandel.se
Vi ska inte låtsas som att vi inte hade hoppats på att vinna denna kategori. Speciellt eftersom vi har insett att Nordic eCommerce Knowledge har samma mål som Ehandel.se. Vi var inte alls säkra på att vinna eftersom det finns så många duktiga e-handlare som delar med sig av all sin kunskap. Priset gick dock till Dan Nilsson och Ehandel.se. Mottagandet av priset kan ni se här.
Andras reflektioner
Mässhallen på NES
Nordic ecommercesummit – för ehandlare i tiden
Kodmyran Katrin har skrivit ett mycket genomgående sammandrag av NES och det som hände på mässgolvet och symposierna. Hon har även en lista med det hon fann viktigt att ta med sig ifrån konferensen.
Nordic eCommerce Summit 2011 – sammanfattat
Björn Hansson har skrivit om sina erfarenheter ifrån NES. Björn var med på den gamla goda tiden när NES hette Stora E-handelsdagen och bara var en dag. Han är chockad över hur snabbt evenemanget har utvecklats.
Jimmy, Gary och en flamingo!
Sarah Wittbom berättar en historia ur hennes synvinkel som moderator på NES.
Passionate Wilma - Nordic eCommerce Summit
Wilma ifrån Wilma&Friends berättar om hur hon ser på konferensen. Hon gillar NES och tycker de hade rätt fokus i år, mer mjuka värden och mindre teknik.
Mattias Grönborg intervjuar Gary Ganerychuk
En intervju ifrån mässhallen på NES. De diskuterar SEO-bolagens framtid och den "nya" sociala webben.
Gary Vaynerchuk About Doing Epic Shit In The Food Biz
Bar-deli.TV intervjuar Gary Vaynerchuk om hur man gör "Epic shit" på matmarknaden på nätet.
Fem saker jag lärde mig på NES11
Urban Lindstedt snurrade runt på mässgolvet och mjölkade folk på information. Här kan du läsa om några saker han snappade upp.
Att-göra-listan blev just längre
Mats Ingelborn delar med sig av det han tagit med sig i från NES 2011.
Kort summering av Nordic Ecommerce Summit
Mattias Pihlström har här skrivit en kort summering av NES. Fast den är egentligen inte så kort. Mattias som hade stora förväntningar på NES säger sig vara riktigt nöjd med konferensen.
Han ökar intäkterna med sociala medier
Internetworld skriver om Gary’s föredrag på Nordic eCommerce Summit.
Alla föredrag, i videoform, på Nordic eCommerce Summit
Här finner ni alla framträdanden under NES 2011. Om Dag 2 ännu inte dykt upp så finner ni i alla fall Gary Vaynerchuks tal här.
Slutsatser
Vi var inte där i form av e-handlare och det är därför ni skall läsa riktiga e-handlares reflektioner ovan. Det vi tog med oss var dock en hel del. Gary Vaynerchuk visade sig vara en äkta e-handlare med uppkavlade ärmar. Hans åsikter om e-handeln och framtiden reflekterade många av de diskussioner som förs på Ehandel.se. Detta var kul att höra och visar på att de flesta av våra medlemmar förmodligen är på rätt väg.
Samtidigt var det, precis som Katrin påpekar i sitt sammandrag ovan, en hel del som riktades till större e-handlare med en budget och pengar att slänga på saker. Vi tycker dock att Gary vägde upp detta genom att påvisa hur man kan göra mycket med små medel. Han tryckte hårt på sociala mediers roll i framtidens e-handelslandskap. Det faktum att vi går mot en värld där alla är uppkopplade, via sociala medier, och gör inköp på nätet visar på hur viktigt det är att interagera med kunder i dessa sammanhang.
En sak som slog oss när vi livebloggade var att det sista vi skrev om årets keynote var mycket likt det som Göran Adlén sa på förra årets Nordic eCommerce Summit.
"Göran trycker mycket hårt på att man i dagens värld måste göra det lilla extra. Det räcker inte att bara ge bra service längre."
-Liveblogg 2010, Göran Adlén keynote
"De handlare som endast förmedlar en produkt kommer försvinna i framtiden. Du måste erbjuda något mer."
-Liveblogg 2011, Gary Vaynerchuk keynote
Vad kan vi dra för slutsatser av detta? Helt enkelt att det de säger förmodligen är sant. Vi gissar att det vi ser hända, i och med sociala medier, är att vi återgår till ett samhälle innan TV och Tidningar. Ett samhälle där företag var tvungna att interagera med sina kunder via en tvåvägs-kommunikation. Precis som Gary tror vi att push-marketing, dvs enriktad kommunikation, kommer att dö ut eller i alla fall tvingas kopplas samman med en kunddialog.
Ett stort tack till Nordic eCommerce Knowledge som står bakom NES. Ett stort tack även till alla er som följde live-bloggen.
Vi ses igen nästa år.
Denna artikel publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt.