ANNONS

Nordic Design Collective läggs ner den sista augusti

Nordic Design Collective läggs ner den sista augusti
Maria Richardsson

Svårt att möta kundernas logistikförväntningar med en marknadsplats, enligt grundaren Maria Richardsson.

ANNONS

Är trenden med marknadsplatser död? Det tror i alla fall Maria Richardsson, VD och grundare på Nordic Design Collective. Nu berättar hon för Ehandel.se att sajten som hon har lagt ner sin själ i de senaste fem åren kommer att läggas ned den 31:a augusti.

"En högre förväntan på service"

Anledningen uppges vara att e-handelskunderna enligt Maria Richardsson i dag har helt andra leveransförväntningar än för bara några år sedan, och att ha den koll på logistiken som krävs för att göra kunderna nöjda är inte helt lätt när man är en marknadsplats med externa säljare. Det i kombination med att logistikbranschen “har sina utmaningar” och i hennes tycke inte är så kundcentrerad, gjorde att det var dags att testa något nytt.

- Kunderna har fått en högre förväntan på service som är svår att möta som en marknadsplats, säger Maria Richardsson till Ehandel.se.

Har beslutet något att göra med hur affärerna går i övrigt?

- Det är en kombination av flera saker. Dels ser vi att konkurrensen i vårt segment har ökat, och dels ser vi att kunderna förväntar sig bättre service än vad vi ibland har haft möjlighet att ge.

Men Maria Richardssons resa inom design och e-handel är långt ifrån över. Sedan en tid tillbaka har hon arbetat med det nya projektet Nordic Kind som har officiell premiär den 1 september, det vill säga dagen efter Nordic Design Collectives sista dag.

Ny sajt ska nå ut internationellt

Utöver att marknadsplatstänket har övergivits till förmån för en helt ny affärsmodell, kommer Nordic Kind att satsa mer på inspirerande innehåll som ska integreras bättre på sajten. Företaget ska dessutom fokusera på att nå internationella kunder på ett helt annat sätt än vad som har varit fallet tidigare.

- Inriktningen, det vill säga nordisk design, kommer att vara densamma. Jag brinner för att hjälpa designföretag och det har inte förändrats. Men det kommer att bli ett smalare sortiment med handplockade varor, säger hon.

Hur känns det här för dig nu då?

- Ja, det är ett jättestort steg för mig och inte något beslut som har suttit helt lätt. Vi har vridit och vänt på det här för att hitta det bästa sättet att utvecklas och förbättras. Jag tror att det här nya upplägget blir mycket bättre för alla inblandade.

"Måste hela tiden utvecklas"

Även om hon upplever det som en aning vemodigt att Nordic Design Collectives era snart är över, vill Maria Richardsson hellre se den uppkomna situationen som en förändring än som ett avslut, och hon beskriver sig själv som peppad på det som komma skall.

- Man måste hela tiden utvecklas för att hänga med när omvärlden förändras, avslutar hon.

LÄS ÄVEN: Maria Richardsson om e-handelns dolda sida

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se