2013 förvärvade Nordic Capital e-handelskoncernen Ellos Group, som idag står bakom Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. Koncernen har cirka 1,7 miljoner aktiva kunder i hela Norden, drygt 500 anställda och omsatte cirka 2,6 miljarder kronor förra året.
Idag meddelar Nordic Capital att de säljer Ellos Group för 2,4 miljarder till Benelux-baserade modekoncernen FNG. Efter att transaktionen är slutförd ska Nordic Capital bli en betydande minoritetsägare i FNG.
FNG:s plan är att fortsätta Ellos Groups europeiska expansion och tillväxt. Skiftet kommer att ge Ellos Group möjligheten att kunna erbjuda kunder i Norden FNG:s varumärken på sina egna e-handelsplattformar. Och tvärtom, Ellos Group kommer att också kunna nå ut till nya kundgrupper i Europa via FNG:s befintliga e-handelsplattformar och fysiska butiker.
– Tillsammans med Nordic Capital har vi under de senaste åren gjort betydande investeringar för att stärka Ellos Group, med fokus på att utveckla heminredningserbjudandet för Ellos, Jotex och vår nya e-handel Homeroom. Som en ledande nordisk e-handelsplattform och med ett unikt kunderbjudande inom mode och heminredning har vi nu en utmärkt grund för att driva fortsatt tillväxt, säger Hans Ohlsson, vd på Ellos Group, i ett pressmeddelande och tillägger:
– Europeisk expansion är ett naturligt nästa steg för Ellos Group och vi kan nu öka takten med FNG som ny ägare. FNG har omfattande erfarenhet från den europeiska modebranschen och kommer kunna bidra med nya insikter och strategiskt stöd i nästa steg på vår utvecklingsresa.
Under de senaste åren har fler investeringar gjorts i koncernen, bland annat implementering av ett nytt e-handelssystem och uppförande av ett nytt lager- och logistikcenter.
– Nordic Capital investerade i Ellos Group med ett tydligt mål om att utveckla och modernisera ett av Sveriges mest kända varumärken. Sedan dess har Ellos Group stärkt sin digitala och kommersiella kapacitet för att driva stark tillväxt, med löpande stöd av Nordic Capitals expertis inom bland annat e-handel, varumärkesarbete och konsumentkrediter, säger David Samuelson, Principal hos rådgivaren till Nordic Capitals fonder, och fortsätter:
– Vi ser partnerskapet med FNG som ett naturligt nästa steg för Ellos Group och ser fram emot att, som betydande minoritetsägare i FNG, var med på en fortsatt värdeskapanderesa.
FNG grundades 2003 och har utvecklats till en etablerad varumärkesportfölj som är börsnoterad på Euronext Brussels och Euronext Amsterdam, från att ha börjat som ett varumärke inom barnmode. Bolaget har idag över 3 000 anställda, och en försäljning om cirka 500 miljoner euro vilket motsvarar ungefär 5,2 miljarder kronor. FNG har en lång historia av förvärvsbaserad tillväxt.
– Ellos Group är den stora ledaren i Norden, med en attraktiv mix av mode- och heminredningsprodukter samt en stark positionering av de egna varumärkena. Med utgångspunkt i detta och tillsammans med en välutvecklad plattform för finansiella tjänster är Ellos Group en perfekt komplettering till FNG, och vi är mycket glada över att kunna ta detta viktiga utvecklingssteg för vårt bolag, säger Dieter Penninckx, vd och grundare av FNG.
LÄS ÄVEN: Ellos Group om miljardaffären: "Får helt andra muskler"