Värderingen av Kinnevik och deras e-handelsportfölj är i ropet igen. I början av året gick Nordea ut med en säljrekommendation på aktien som förra året stigit med runt 130 procent. Veckan efter följde det schweiziska analyshuset UBS efter och satte Kinnevik på sin lista över minst attraktiva aktier.
Nu är det återigen Nordea som ifrågasätter värdet på Kinnevikaktien. I en veckobrevsanalys konstaterar Nordea att förväntningarna på Kinneviks portföljbolag Zalando, samt övriga onlinebolag i portföljen, är "skyhöga och svåra att räkna hem med fundamentala värderingsmått".
Bolaget väntas sälja för cirka 15 miljarder kronor 2013 och samtidigt visa förlust både 2013 och 2014.
– I och med att Zalando är onoterat är det svårt att uppskatta värdet men analytikers uppskattningar ligger runt 75 miljarder kronor enligt vår bedömning, skriver Nordea i brevet.
110 miljarder årligen
En värdering som enligt Nordea stämmer ganska väl även när de räknar baklänges på Kinnevik som äger cirka 36 procent av aktierna i Zalando. Då har man kommit fram till att marknaden värderar modejätten till 82 miljarder kronor.
– För att relatera kan man fråga sig vad får man för 82 miljarder kronor på börsen? Man får till exempel två Skanska om man lånar 20 miljarder kronor till. Man får hela Alfa Laval och 15 miljarder över. Man får nästan hela Tele2 OCH Millicom. Man får nästan två tredjedelar av hela det noterade fastighetsbeståndet på Stockholmsbörsen, skriver Nordea.
Banken räknar även på Zalando för att se vad som krävs för den värderingen och kommer fram till att det krävs en omsättning kring 110 miljarder kronor, motsvarande en stor del av den europeiska klädförsäljningen årligen.
Samtidigt konstaterar man att de låga inträdesbarriärerna, den höga konkurrensen och den i branschen framväxande policyn med gratis frakt och fria returer kommer att hålla vinstmarginalerna i e-handelssektorn nere.
– Risken för fortsatt korrektion är överhängande. Vår rekommendation för Kinnevik är sälj, avslutas avsnittet om Kinnevik och Zalando i Nordeas veckobrev.
Källor: Affärsvärlden, DI