ANNONS

Nordborna e-handlade för över 200 miljarder kronor

Nordborna e-handlade för över 200 miljarder kronor
E-handeln i Norden 2018 (För år 2017)

Nordisk e-handel minskar med 9 miljarder?

ANNONS

I dag släppte PostNord sin rapport "E-handeln i Norden 2018". Den nordiska e-handeln ska ha omsatt 209,6 miljarder kronor under 2017. Siffran för 2016, enligt förra årets upplaga av samma rapport, var 218,6 miljarder kronor.

"Övriga siffror kan dock jämföras"

Nordisk e-handel har alltså, om man får tro dessa rapporter, minskat med 9 miljarder kronor. Det ska dock finnas en anledning till den orimliga utvecklingen - för e-handeln minskar nämligen inte.

- Från januari 2017 uppdaterades mätningen av konsumtionstalen ner på produktkategori och i fritextformat, vilket ökar precisionen ytterligare. Jämförelser vad gäller just konsumtionstal bör därför göras med försiktighet mellan denna och tidigare rapporter, övriga siffror kan dock jämföras med förra årets rapport, skriver PostNord.

PostNords rapport baseras dock på runt 90 000 respondenter, så underlaget är inte dåligt. Enkätundersökningar har dock sina svagheter, omsättningstalen kommer nämligen ifrån konsumenternas uppskattningar. Rapporten E-handeln i Norden firar i alla fall tionde upplagan och det är alltså i tio år som fraktbolaget mätt den nordiska e-handeln.

"Gäller att ha koll på respektive land"

Vad som är mer intressant att titta på än just omsättningen är förmodligen hur konsumenternas beteende skiljer sig mellan de nordiska länderna.

- Även om den nordiska marknaden på många sätt går mot att bli mer homogen, så finns det fortfarande en hel del skillnader mellan länderna. Som e-handlare gäller det att ha koll på respektive land för att kunna anpassa och optimera allt från marknadsföring, erbjudanden till leveransalternativ och betalningslösningar utifrån vad konsumenten verkligen vill ha, kommenterar PostNords vd Håkan Ericsson rapporten.

"Mobilkameran en naturlig del"

En sak som Ehandel.se skrivit om länge och som även gäller hela Norden, är skiftet till mobil handel.

- En mycket tydlig trend och ett ytterligare tecken på hur digitaliseringen ökar, är att de nordiska e-handelskonsumenterna använder mobilen i större och större utsträckning i samband med online-köp. Det handlar inte längre bara om att göra research om varor innan man handlar, nu används till exempel mobilens kart- och positioneringsfunktioner, samtidigt som mobilkameran blivit en naturlig del av köpbeteendet på ett sätt som vi inte sett tidigare, konstaterar Håkan Ericsson.

"Exporterar beteenden"

Även om det fortfarande finns skillnader så pekar PostNords e-handelsexpert Arne Andersson på att vi blir allt mer lika i vårt beteende.

- Tidigare har vi fokuserat mycket på tydliga skillnader mellan de nordiska ländernas konsumenter när det gäller e-handel, men vi börjar nu se att de blir allt mer lika. Det kan bero på att många företag säljer till hela Norden, och då även exporterar beteenden och förväntningar, säger Arne Andersson.

Svenskarna handlade enligt raporten för mest totalt sett, 83,4 miljarder kronor eller 1 927 kronor per person och månad. Det högsta beloppet per person - 2 208 kronor per månad - stod dock danskarna för.

"Finland i topp"

Finland ligger sist när det kommer till de flesta av omsättningssiffrorna men de ska vara allra duktigast på att e-handla från andra länder.

- Mer än var tredje nordisk e-konsument handlar från utlandet och sammanlagt spenderade nordborna 36,9 miljarder kronor på köp från utländska sajter under 2017. När det gäller utlandshandel ligger Finland i topp bland de nordiska länderna. Hela 44 procent av finländarna handlar från utländska sajter varje månad, skriver PostNord.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se