ANNONS

Nordborna e-handlade för 40 miljarder under andra kvartalet

Nordborna e-handlade för 40 miljarder under andra kvartalet

Den nordiska e-handeln fortsätter att öka kraftigt och konsumenterna blir allt mer mogna och öppna för e-handel, det konstaterar PostNord i sin senaste rapport E-handel i Norden.

ANNONS

Under årets andra kvartal e-handlade nordborna för 40,5 miljarder kronor, en ökning med 7,6 miljarder, eller 23 procent jämfört med samma period i fjol. Samtliga nordiska e-handelsmarknader fortsatte att växa betydligt under kvartalet, särskilt starkt utvecklades inrikeshandeln i respektive land som ökade med 6,7 miljarder, eller 29 procent.

En utveckling som ställer allt högre krav på köpupplevelsen enligt Annemarie Gardshol, e-handelschef på PostNord.

– Det handlar mer och mer om konsumentdriven logistik, nordborna tycker exempelvis att det är nästan lika viktigt med tydlig information om hur och när en vara ska levereras, som bra och tydlig information om själva produkten, säger Annemarie Gardshol.

Allt fler konsumenter e-handlar regelbundet

Både andelen och antalet nordbor som e-handlade på nätet under andra kvartalet ökade jämfört med förra året. Våra norska grannar såg samtidigt till att återigen putta ner danskarna från tronen och norrmännen var under perioden det mest e-handlande folket i Norden.

Man kan även konstatera att e-handeln via mobilen växer kraftigt. Antalet nordbor som handlat från sin smartphone ökade från 9 procent i fjol, till 16 procent under årets andra kvartal. När det gäller den mobila handeln ligger Sverige och Norge överlägset i topp.

 

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se