ANNONS

NK:s e-handelskamp i pandemin - "väldigt tufft ekonomiskt"

Bo Wikare, vd på NK

Här är kategorin som ska få fart på affären.

ANNONS

Anrika Nordiska Kompaniet var sena på e-handelsbollen. Men hösten 2020 meddelade varuhuset, som finns i Stockholm och Göteborg, att de öppnar en webbutik. Utrullningen gick dock långsamt och NK:s e-handel fick inte det genomslag man hade hoppats inledningsvis. För medan pandemin blev en boost för väldigt många redan etablerade e-handlare, satte den snarare käppar i hjulen för NK:s onlinesatsning, när hyresgästerna blev tvungna att parera för den plötsliga smällen.

Ambitionen var att lanseringen skulle ske våren 2020, men till följd av pandemin fick många av de företag som finns på NK det väldigt tufft ekonomiskt och var tvungna att fokusera på annat, säger Bo Wikare, vd på NK, till DI.se.

Han berättar också att e-handeln i princip var färdig att lanseras precis när pandemin slog till och att det var "lite jobbig tajming". Varuhuset har fortsatt kämpa hårt för att få den digitala butiken på plats. I slutet av 2021 fanns endast 10 procent av sortimentet på webben. Men i år hoppas man att det ska tripplas.

Vi har för närvarande en snabb utveckling av antalet produkter på NK.se. Under 2022 kommer antalet produkter att tredubblas och med det kommer andelen produkter att ligga mellan 25 och 30 procent, säger Bo Wikare.

Den stora förhoppningen är förstås att dra besökarna tillbaka till det fysiska varuhuset. Men samtidigt kan e-handeln komma att bli ett viktigt komplement när nya konsumtionsmönster satt sig. Och NK ser särskilt stor potential i en kategori, som ska få nätshopparna till det digitala varuhuset.

Det som kommer stort nu är kosmetiken. Där finns många produkter som är lätta att köpa på nätet. Det tror jag blir en dragare till sajten, säger Bo Wikare.

LÄS ÄVEN: Expanderar e-handeln efter förvärvet - VD:n avslöjar planen

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap