Spelkonsoltillverkaren och förläggaren Nintendo imponerade under det brutna räkenskapsårets andra kvartal, som avslutades i september.
De är kända för titlar som Mario, Zelda och Pokémon och släppte i slutet på september Nintendo Switch Lite, en mindre och enbart handhållen version av sin storsäljande konsol, Nintendo Switch.
Det visade sig bli succé direkt. Nintendo sålde totalt nästan 5 miljoner enheter av Switch under sexmånadersperioden och nära 2 miljoner Switch Lite.
Dubbelt upp
Det fick rörelseresultatet att ta ett glädjeskutt och mer än fördubblas från förra årets 31 miljarder yen till årets 66,8 miljarder yen, vilket motsvarar ungefär 6 miljarder kronor. Därmed överträffade man analytikernas förväntningar på strax under 4,4 miljarder kronor rejält.
Bland de nya speltitlarna gick Fire Emblem: Three Houses och The Legend of Zelda: Link’s Awakening allra bäst. De sålde 2,29 miljoner, respektive 3,13 miljoner enheter fram till sista september.
Ökar digitalt
Extra anmärkningsvärt är att en stor del av intäkterna kommer från den digitala affären, där spel, nedladdningsbart innehåll och prenumerationstjänsten Switch Online räknas in. Totalt har den digitala försäljningen ökat med 83 procent jämfört med förra året.