Nike har storslagna planer för sin e-handel och har under de senaste åren sett en stabil tillväxt på nätet. Under räkenskapsåret 2013 växte Nikes e-handel med 32 procent, en tillväxt de flesta hade varit väldigt nöjd med, men en blygsam sådan jämfört med hur 2014 tagit sin början.
Enligt Nike har försäljningen på nätet ökat med hela 70 procent under första kvartalet av räkenskapsåret 2014. Det betyder att Nike sålt för 237 miljoner dollar under perioden, att jämföra med 139,5 miljoner dollar ett år tidigare.
– Vi hittar nya sätt att engagera konsumenterna på nätet genom att skapa mötesplatser, tjänster och e-handelsupplevelser som driver på våra tillväxtstrategier runt om i världen. Dessa strategier stärker våra relationer med konsumenterna och driver vår verksamhet framåt, säger Nikes vd, Mark Parker.
I ständig rörelse
Nike har spenderat betydande resurser de senaste åren för att bygga upp Nike.com och Nike ID, en e-handelsplats som gör det möjligt för idrottare att anpassa sina Nike-produkter och tillbehör. Tidigare har Nike sagt att målet är att omsätta 2 miljarder dollar på nätet år 2017. Redan i år ser man ut att kunna klättra över 1 miljard.
– Vi är mycket optimistiska i hur vi ser på vår e-handel och vi har investerat en hel del för att förbättra vår operativa förmåga och vår distributionskedjan. Vi ser återigen hur en offensiv modell får gensvar genom dot-com. Den föredragna kanalen där många konsumenter ständigt är i rörelse, säger Mark Parker.
Källa: Internet Retailer