Under de senaste åren har Nikes onlineförsäljning ökat i rask takt och när sportjätten släppte sin rapport för det andra kvartalet räkenskapsåret 2016, som slutade den 30 november, står det klart att Nikes e-handel ökade med 50 procent jämfört med samma period föregående år.
Nike bryter inte ut siffrorna för sin e-handel närmare än så men har som uttalat mål att omsätta 2 miljarder dollar på nätet år 2017. En siffra som ska öka till hela 7 miljarder dollar år 2020 enligt Internet Retailer, och man är på god väg. Under det förra kvartalet omsatte sporthandlaren drygt 345 miljoner dollar online.
Kina växer starkt
Under kvartalet lanserade Nike lokala e-handelssajter i Kanada, Schweiz och Norge och under de tre kommande månaderna kommer man att rulla ut lokala satsningar i Mexiko, Turkiet och Chile. Samtidigt ser man en glädjande försäljningsökning på världens största e-handelsmarknad.
– Vi såg en fortsatt stark tillväxt från vår egen DTC-verksamhet (direct-to-consumer) i Kina, upp med 51 procent under kvartalet. Något som delvis berodde på vår mest framgångsrika Singles Day någonsin, säger Trevor Edwards, ordförande i Nike.