ANNONS

Nike stämmer influencer – marknadsförde kopior via Discord

ANNONS

Filmade hur han returnerade ett par förfalskade Nike i butik. 

Den amerikanske youtubern och influencern Eben "Cedaz" Fox stäms av varumärket Nike för att ha marknadsfört och sålt förfalskade Nike-produkter på sociala medier. Influencern är känd för att marknadsföra och prata om sneakers på både Youtube, Instagram och Tiktok. På sin Instagram har han 149 000 följare 

I sina kanaler har han bland annat länkat till hemsidor som säljer kopior av Nikes populära sneakers och genom länkarna ska han även ha tjänat pengar på följarnas inköp. 

Returnerade kopior i en Nike-butik

En av de mer uppseendeväckande videor som Eben "Cedaz" Fox lagt ut på sin Youtube-kanal är kanske den där han besöker en Nike-butik för att returnera ett par kopior. Skorna ska enligt uppgifter ha varit ett par förfalskade Air Force 1 Lows, som influencern köpt för 15 dollar, cirka 150 svenska kronor. Skorna lämnar han till butiken för att få pengarna tillbaka, för det faktiska värdet av ett par äkta Nike-sneakers. Videon har i skrivande stund över 620 000 visningar. 

Använde Discord som instruktionshubb

I stämningen beskrivs också hur influencern drivit ett Discord-community som fungerat som en marknadsplats och en instruktionshubb, med information om hur man får tag på Nike-kopior från utlandet. Nikes advokater ska också ha betonat hur Eben "Cedaz" Fox har samarbetat med olika förfalskare och tjänsteleverantörer, inklusive fraktplattformen PandaBuy, för att marknadsföra produkter. Han ska också vara listad som delägare av en webbplats som påstås underlätta försäljningen av hundratals förfalskade Nike-produkter.

Nike ber domstolen stoppa influencern och hans partners från att tillverka, transportera, marknadsföra och sälja förfalskade produkter. Samtidigt kräver de också en ersättning motsvarande tre gånger beloppet för “skadorna” och rättegångskostnaderna.

Ytterligare en influencer stäms

Eben "Cedaz" Fox är inte den enda som uppmärksammats och stämts av Nike. En annan sneaker-influencer, Nicholas C. Tuinenberg, stäms också

Enligt Nikes juridiska dokumentation säger det preliminära uttalandet:

Svaranden Nicholas C. Tuinenberg är en influencer på sociala medier och innehållsskapare känd för sin samling, försäljning, marknadsföring och recensioner av förfalskade produkter (som han kallar "rep" eller "replika") lyxiga modevaror, inklusive förfalskade Nike-märkta produkter. Tuinenberg utövar öppet och notoriskt sitt onlineinflytande för att marknadsföra och sälja förfalskade varor till tiotusentals användare av sociala medier över flera plattformar.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap