Inom EU är det som bekant tänkt att det inte ska finnas några handelsgränser. Oavsett vilket EU-land man bor i ska det alltså vara möjligt att e-handla från vilken aktör man vill, vilket är trevligt för konsumenterna men ibland mindre smidigt för e-handlarna.
De senare kan nämligen få kritik ifall de av någon anledning försöker begränsa handeln till ett visst område inom EU. Det har nu sportjätten Nike fått erfara. I dag meddelar nämligen EU-kommissionen att Nike får böta 12,5 miljoner euro - motsvarande 130 miljoner kronor - för att ha försvårat handel över landsgränserna. Frågan rör specifikt merchandising-produkter som Nike äger licenserna till. Det kan till exempel handla om fotbollströjor och andra produkter med loggorna från några av Europas största fotbollslag.
"Sämre utbud och högre priser"
Enligt EU har Nike förbjudit handlare från att sälja de aktuella produkterna till andra länder i EEA, European Economic Area, där förutom EU-länderna även Norge, Island och Liechtenstein ingår.
- Fotbollsfans älskar ofta brandade varor från sina favoritlag, till exempel tröjor eller halsdukar. Nike hindrade många av sina licenstagare att sälja dessa märkesvaror i ett annat land, vilket leder till ett sämre utbud och högre priser för konsumenterna. Detta är olagligt enligt EU:s konkurrensregler. Dagens beslut säkerställer att återförsäljare och konsumenter kan dra full nytta av en av de största fördelarna med den inre marknaden: möjligheten att handla runt om i Europa för att få tillgång både till en större mängd produkter och till de bästa erbjudandena, säger EU-kommissionären Margrethe Vestager i en kommentar.
Lade in otillåtna klausuler
EU-kommissionen inledde sin utredning av Nike i juni 2017, men menar att problemet har pågått i över ett decennium. Bland annat uppges Nike ha lagt in särskilda försäljningsklausuler i avtalen med sina handlare och hotat att säga upp avtal med återförsäljare som vänder sig till exempelvis Island och Norge.
För att få Nike att samarbeta kring utredningen har EU-kommissionen erbjudit sportföretaget 40 procent rabatt på böterna. Enligt kommissionen har Nike bidragit i högre utsträckning än vad lagen hade krävt.