Den amerikanska tidskriften Newsweek är med en total upplaga pĂ¥ drygt 4 miljoner exemplar den näst största tidskriften med veckoutgivning i USA efter Time. Nu väljer man att lägga ner papperstidningen efter 80 Ă¥r.
I stället kommer tidningen att bli helt digital efter den sista tryckta upplagan som kommer ut den 31 december. Anledningen är den allt tuffare annonsmarknaden för print.
– VĂ¥r verksamhet har blivit allt mer pĂ¥verkad av den vikande annonsmarknaden, skriver chefredaktör Tina Brown i ett pressmeddelande.
Prenumeration och gratismaterial
Tidningen kommer i stället att leva vidare pĂ¥ nätet, dels i en digital upplaga för webben och läsplattor som fĂ¥tt namnet Newsweek Global, och som kommer finansieras av prenumerationer. Men även via sajten The Daily Beast där en utvald del av materialet kommer att läggas ut.
– Det är viktig att vi understryker vad den här digitaliseringen innebär, det är inte ett farväl utan en övergĂ¥ng. Vi kommer även i fortsättningen att vara hängivna Newsweek och den journalistik som tidningen representerar. Det här beslutet handlar inte om kvalitĂ©n av varumärket eller dess journalistik. Det handlar om den utmanande ekonomin inom printutgivning och distribution, skriver Tina Brown.
Digitaliseringen blir vanligare inom allt fler medier. Bland annat skrev vi tidigare om hur Financial Times nu har fler betalande prenumeranter pĂ¥ nätet än till den tryckta varianten. MĂ¥nga tidningar rapporterar om tuffare tider och nedskärningar, nĂ¥got som säkert kommer att leda till att fler tidningar kommer följa Newsweeks exempel.
– Att lämna print är ett oerhört jobbigt ögonblick för alla oss som älskar papperstidningen. Men i takt med att vi närmar oss Newsweeks 80-Ă¥rsdag nästa Ă¥r mĂ¥ste vi upprätthĂ¥lla den journalistik som ger tidningen dess syfte och omfamna den digitala framtiden, skriver Tina Brown.
Â
Källa: The Daily Beast