New Amsterdam vill förändra e-handeln i grunden

New Amsterdam vill förändra e-handeln i grunden
Daniel Myrbäck, VD på New Amsterdam

New Amsterdam vill bygga världens bästa e-handel - nu kommer företaget till Emeet Stockholm.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

Teknikföretaget New Amsterdam har som ambition att ge e-handlarna tillgång till tekniska lösningar som är kostnadseffektiva att förvalta. Bolaget hjälper även e-handlarna att bland annat nå ut på nya marknader, att optimera sina verksamheter och att hitta nya samarbeten. Lite av varje med andra ord - och nu kommer New Amsterdam även att för första gången medverka som Emeetpartner.

- Totalt erbjuder vi 40 olika tjänster som alla behövs för att driva en framgångsrik e-handel. Vi arbetar främst med Magento där vi ser oss som ledande experter med lång erfarenhet av komplexa och framgångsrika projekt. Allt vi gör för våra kunder syftar till att maximera ROI – return on investment – varje investerad krona i oss och den digitala lösningen ska ge flera gånger tillbaka i vinst, säger företagets vd Daniel Myrbäck, och sammanfattar:

- Vi brukar säga att vi kan dubbla den befintliga utvecklingstakten och funktionaliteten till halva kostnaden genom vårt sätt att arbeta och prioritera.

"Traditionell e-handel försvinner"

För att möta e-handlarnas internationella ambitioner kommer New Amsterdam inom kort att expandera till flera nya länder, och företaget är dessutom på gång med sitt tionde Magento 2-projekt.

- Sedan i mars, då vi bedömde att vi kunde den nya plattformen tillräckligt, har vi startat två nya projekt per månad. Det som var bra med Magento är ännu bättre med Magento 2, och vi tror att större företag i allt högre grad kommer att välja plattformen då den i grunden är byggd för att hantera medlemsprogram och kundklubbar, B2B och försäljning över alla kanaler.

Daniel Myrbäck beskriver kundlojalitet och digitalisering av fysiska butiker som två av New Amsterdams stora hjärtefrågor. Han menar att e-handelsplattformen är en “utmärkt lösning” för att samla kunddata och att bygga nästa generations kundklubbar och medlemsprogram.

- Men ännu mer intressant är möjligheterna till att öka försäljningen. Den traditionella webbutiken kommer på sikt ersättas med skräddarsydda mikrobutiker, till exempel redaktionellt innehåll med köpknappar för de omnämnda produkterna. Ett annat exempel är digitala gallerior, där utvalda produkter visas och shoppingupplevelsen fortsätter i till exempel telefonen, där resterande varianter visas och kan beställas.

Varför är ni med som partner till Emeet Stockholm?

- Vi vill förändra e-handeln i grunden. Kort och gott vill vi bygga världens bästa e-handel. Det är fortfarande en väldigt omogen bransch. Många företag har lösningar som saknar funktionalitet som bör vara standard 2017. De betalar alldeles för mycket och många tvingas tyvärr fokusera på att lösa problem istället för att tänka framåt. Innovationen vi ser är fortfarande obefintlig idag, säger Daniel Myrbäck.

Teknisk skuld försvårar utveckling

Med tanke på Emeets lite annorlunda unconference-format, är det som ny Emeetpartner kanske inte helt lätt att veta vad man ska förvänta sig. Men Daniel Myrbäcks uppfattning är att Emeet är “det forum i Sverige där all kompetens inom e-handel samlas under en kort tid på samma ställe och pratar med varandra”. Alla lär sig något och alla får infallsvinklar, menar han.

- Det är svårt att vara innovativ när man drunknar i gammal teknisk skuld. Emeet är det perfekta formatet för att driva utvecklingen framåt. Dialog, samtal, dela erfarenheter, tillsammans gå vidare. Vi vill vara en del av det samtalet.

Vad ska er session på Emeet handla om?

- Hur man utvecklar världens bästa e-handel. Det är en ödmjuk ambition. Alla förtjänar det. Men vi behöver också hjälp att nå dit, av kunder, partners, konkurrenter. Vi hoppas efter vår session att flera ska våga ta steget att börja om från början och släppa sitt bagage, avslutar Daniel Myrbäck.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se