I år tar nätbutiken NetOnNet hem reklamtävlingen 100-wattaren i kategorin konsument. Detta för sin reklamfilmserie "Direkt från Lagerhyllan" som alltså tydligen fått ett bra genomslag i vårt avlånga land.
Juryns motivering lyder:
"De lyfte begreppet lagerförsäljning till en annan nivå genom att tillföra vatten, humle och malt.
I en bransch fylld av splaschar och extrapriser hittade NetOnNet ett helt nytt grepp att ta marknadsandelar på den mycket konkurrensutsatta och vikande hemelektronikmarknaden genom att etablera sin affärsmodell som den mest kända och omtyckta och samtidigt äga positionen ”lägst pris”. Det som stärker kampanjresultatet ytterligare är att NetOnNet dessutom sänkte sina marknadsföringskostnader under perioden. Bra jobbat!"
Positionen lägst pris skall ha befästs i och med "Direkt från Lagerhyllan" och 28 procent sägs nu uppfatta NetOnNet som billigast, med MediaMarkt på en andraplats med 22 procent.
Bakom NetOnNet-kampanjen finner vi reklambyrån Garbergs och resultatet skall förutom associationen till lågt pris varit en ökad marknadsandel med fem procent under perioden.
– Vi är naturligtvis enormt stolta över den här fina utmärkelsen. Det är ett kvitto på att vår idé om hur vi ska marknadsföra vår unika affärsmodell fungerar, säger Jonas Järrenfors, Marketing Director på NetOnNet.
Källa: Press