ANNONS

NetOnNet ställde om - och slog rekord: "Ett turbulent år"

Nu ska man ta ytterligare marknadsandelar.

ANNONS

NetOnNet visade tidigare under dagen upp vad som blev ett starkt framgångsår med nya rekordsiffror för elektronikjätten. En riktig bedrift enligt bolagets vd Susanne Holmström, då man både tvingats att skala upp oerhört snabbt och samtidigt anpassa verksamheten till en helt ny verklighet.

Vi bevisar att modellen är skalbar på riktigt när vi har kunnat växa på en marknad med hög efterfrågan och samtidigt kunnat växa mer än branschen i övrigt och ta ännu fler marknadsandelar. Vi har lyckats hantera ett turbulent år som, även om vi gått bra, har varit väldigt utmanande, säger Susanne Holmström till Ehandel.

Samtidigt har man fortsatt att investera långsiktigt för att kunna skapa ytterligare tillväxt. NetOnNet är på intet sätt tillfreds med där man befinner sig i dag, utan vill hela tiden framåt. Och för att kunna möta den målbilden har man plöjt ned en hel del resurser i inte minst det digitala.

Det är lätt att bara hamna i det reaktiva och hantera det. Vi vill vara proaktiva och fortsätta att stärka upp arbetet långsiktigt, för att kunna fortsätta driva utvecklingen framåt. Vi har investerat mycket i data och användningen av den för att bland annat kunna fortsätta personalisera kundupplevelsen ännu mer. Men också utveckla vår kommunikation med kunden. Kundklubben har vi lagt mycket tid och fokus på.

Arbetet har också givit resultat och visat att de vägval NetOnNet gjort hittills uppskattas av konsumenterna.

Vi har inte bara växt med nya kunder, utan de vi redan har återkommer också mer, berättar Susanne.

"Finns en stor nyfikenhet"

NetOnNet har slopat bonusar och rabatter i sin kundklubb och satsar helt på eget innehåll anpassat till målgruppen och tjänster som att kvitton sparas digitalt, eller möjligheten att låna släpkärra vid avhämtning i lagershopparna.

Vi vill ha den relationen med kunderna där det inte blir något påtvingat. Vi märker också att det finns en stor nyfikenhet och ett stort intresse bland kunderna för det innehåll vi skapar. Vi märker också att de gärna tittar igenom och interagerar med det vi lägger ut.

Men att att utveckla kundklubben ytterligare till något liknande Amazon Prime - NetOnNet är ju också måna om snabba leveranser - verkar inte aktuellt just i dagsläget.

Det är klart att på sikt om man sitter på så mycket content att man har den möjligheten så är det nog jättehärligt att kunna göra det. Men det är inte något vi tittar på i dag.

I rapporten framgår att hela 95 procent av besökarna kommer från e-handeln. Detta trots att bolaget har flertalet lagershoppar fördelade över både Sverige och Norge. Siffrorna till trots har man inte omvärderat dessa på något sätt.

Vi har haft en unik modell sedan vi startade 1999. Vi är en digital spelare och e-handlare i själ och hjärta som också har kompletterat med 30 lagershoppar i Norge och Sverige. Vi ser dem som servicesställen och logistikhubbar i vår modell. Vi kan i dag leverera redan samma dag till hälften av Sveriges befolkning och den modellen är stark för oss, även om det fortfarande finns vita fläckar där vi är intresserade av att öppna. Vi ser dem som en viktig del i vår omnimodell där vi får fler tentakler som når närmare kunderna.

"Går en ny framtid till mötes"

En av de största utmaningarna för NetOnNet under förra året var inte bara att möta en explosiv efterfrågan, utan också att hantera de rekommendationer som kom med pandemin. Arbetet på huvudkontoret flyttade in i de egna hemmen, men när man nu blickar tillbaka på den förändringen så gör man det ändå med tillförsikt och ser ett nytt landskap som breder ut sig.

Många pratar om att snart får vi gå tillbaka, men jag tror inte att det kommer att ske. Vi går en ny framtid till mötes. Vi satte igång arbetet ganska tidigt med ett team som tittar på vad som är vårt nya arbetssätt, både för att anpassa vårt sätt att jobba men också utvärdera vilket syfte det fysiska kontoret fyller.

Har det fysiska kontoret spelat ut sin roll?

Nej, det blir kombinationen av hemarbete och kontoret som är det verkligt intressanta. Man kanske kan komma till kontoret för att få lugn och ro på ett sätt man inte kan få hemma. Det behöver finnas kreativa utrymmen, men kanske också möjligheten att sitta med stängd dörr och ha digitala möten. Vi testar nyfiket nya sätt att skapa hållbara arbetssätt och hållbara människor.

Mår vi bättre av att kunna arbeta mer hemma?

Jag tror inte att någon mår bra av det året som varit, eftersom det blivit påtvingat. Därför känns också kombinationen så spännande framåt. Men vi är väldigt stolta över att i slutet av 2020 uppmätte vi vårt högsta medarbetarengagemang vi haft någonsin. Och det under ett år där vi knappt träffats och haft en väldigt pressad situation. Men vi har hela tiden varit måna om att vi ska göra det tillsammans och ha med hela gänget och det har skapat ett starkt engagemang. Men skulle vi ha vetat när allt drog igång att det skulle pågå så länge hade det nog varit jobbigare.

Döper dammsugare

Och hemarbetet har också satt sina spår i försäljningen. Precis som NetOnNet själva har deras konsumenter också anpassat sig till en ny vardag.

Finns det några trender som ni ser blir bestående och som ni kommer att lägga extra mycket krut på?

Vi ligger hela tiden med örat mot rälsen för att möta den efterfrågan som uppstår. Det som är spännande med 2020 är att alla kategorier har vuxit. Men man kan också se tydliga trender. Först var det hemmakontoret, som nästan blir ett helt nytt rum. Sedan flyttades ett starkt fokus till gaming, när man behövde något att göra på kvällarna. Hem och hushåll överlag har gått bra när hemmet fått en ny betydelse. Det tror jag kommer att fortgå. Nu ser vi också att uteplatsen och uterummet tar fart.

Det är spännande också med hur teknikskiftena lett till ett starkt intresse för nya produktkategorier. Tidigare var dammsugaren inte det roligaste och något man gömde i en garderob. Nu är robotdammsugaren jättepopulär och man ska gärna ha en hemma, eller kanske en på varje våning. Folk döper dem till och med.

Ni har pratat mycket om era styrkor, vilka svagheter har ni identifierat under 2020?

Vi fokuserar mer på våra styrkor och på vår modell där vi ska bli bättre på allt vi gör. Vi är en utmanare och grundades från en utmanaranda på marknaden med nytänkande, innovation och mod. Bara det nya sättet att arbeta på för hela huvudkontoret digitalt och samtidigt möta kunder på ett tryggt och säkert sätt har satt både modet och nytänkandet på prov.

Ni omsätter flera miljarder, är ni verkligen en utmanare fortfarande?

Jag tycker inte att man behöver vara liten för att ha utmanarandan i sitt DNA. Vi ifrågasätter alltid allt vi gör och om vad vi kan göra bättre i vår vardag. Det är mer än värdering än att vi de facto är en utmanare.

Nu är planen att ni ska fortsätta växa, var har ni landat när vi summerar 2021?

Vi är ett tillväxtbolag och vår plan är att fortsätta växa. Det känns skönt att vi ser att modellen är skalbar och att vi tar marknadsandelar fortsatt. Det betyder att vi har goda förutsättningar att lyckas. Vi ser också att trenderna med den ökande e-handeln kommer att vara beständig, likaså betydelsen av det nya hemmet. Hemelektronik kommer också att fortsätta växa, även om det naturligtvis inte blir lika mycket som 2020. Så vi ser goda möjligheter att ta ytterligare marknadsandelar, samtidigt som vi nyfiket tittar på nya området och kategorier - det är a och o för att kunna fortsätta göra en tillväxtresa, avslutar Susanne Holmström.

LÄS ÄVEN: NetOnNet visar upp ny miljardsuccé - resultatet rusar

Nils Lund
nils@ehandel.se