Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Nethansa lanserar en plattform för ökad vinst på Amazon och Kaufland.de i hela Europa

Nethansa, ett polskt teknikföretag, har skapat en SaaS-baserad plattform som automatiserar och optimerar försäljningsprocesser på marknadsplatser. Verktyget är licensierat av Amazon och används redan av fler än 150 företag. Tack vare optimeringen från Nethansa Platform har de genererat ytterligare intäkter på cirka 43 miljoner kronor. Sascha Stockem, företagets grundare, använder sina mer än 10 års erfarenhet inom e-handel för att utveckla Nethansa. Tillsammans med fler än 70 kollegor skapar han teknik som redan idag ökar vinsterna på Amazon och Kaufland.de. Efter ytterligare investeringar gör Nethansa sin plattform tillgänglig på den svenska marknadsplatsen, men integrerar också plattformen med fler marknadsplatser. Målet är att ge företagets kunder ytterligare en försäljningskanal som genererar nya intäkter.

Under de senaste månaderna har Amazon vidtagit åtgärder för att stärka den amerikanska jättens ställning på den europeiska marknaden. Lanseringen av Amazon på svenska har till exempel varit ett av de viktigaste expansionsbesluten. Varför har Amazon riktat in sig på Sverige?

Patterns dataregister visar att upp till vart femte köp som görs i Sverige är gränsöverskridande.  Och medan de lokala säljarna – CDON och Clas Ohlson – är två av de tre största shoppingsajterna när det gäller trafik, ligger Amazon strax bakom, vilket de redan gjorde innan den svenska versionen av deras webbplats lanserades.

Även om Sverige är en mogen e-handelsmarknad – enligt uppgifter från Patterns specialister har hela 82 procent av landets invånare handlat online minst en gång, även före pandemin – är det fortfarande en trend som växer. Särskilt med tanke på den rapport som utarbetats av RetailX:s analytiker, som bedömde att pandemin ledde till att den svenska BNP:n för e-handel växte med 2,2 % redan 2020. Enligt beräkningarna för 2021 väntas ytterligare tillväxt, denna gång på 2,5 %.  

Statista.com har omvandlat dessa indikatorer till mer övertygande siffror. Mellan 2004 och 2019 ökade omsättningen för e-handel i Sverige gradvis för att nå cirka 122 miljarder kronor år 2020. Svenskarna förväntades spendera mer än 130 miljarder kronor på nätshopping under det senaste året.

Optimering med Nethansa. Ett steg före konkurrenterna

En del av orsaken till de digitala marknadsplatsernas framgång är att de oftast erbjuder ett bredare utbud av produkter till mer attraktiva priser än märkesbutikerna. Ur en återförsäljares perspektiv gör Amazon det möjligt att utöka verksamheten genom att erbjuda tillgång till mer än 130 miljoner europeiska köpare – även om den amerikanska jätten måste konkurrera med andra marknadsplatser där återförsäljaren också kan bedriva en framgångsrik verksamhet.   

”Det är därför ett utmärkt tillfälle att utöka sitt försäljningsområde. Det finns dock många utmaningar, t.ex. hantering av erbjudanden, logistik av beställningar och eventuella klagomål. Med ett brett produktsortiment är manuell kontroll av sådana processer omöjlig. I sådana fall hjälper det att införa ett system för att automatisera försäljningen och processerna”, säger Sascha Stockem från Nethansa, ett företag som utvecklar en egen plattform för att optimera försäljningen på Amazon och andra marknadsplatser. Det är viktigt att nämna att Nethansa är en tjänsteleverantör som verifierats av det amerikanska storföretaget själva, och Nethansa Platform finns tillgänglig i Amazon Appstore. 

Stockem tillägger: ”Men det räcker inte med enbart automatisering. Ur återförsäljarens perspektiv är lönsamheten den viktigaste aspekten. Utöver att organisera processer gör Nethansa Platform det möjligt att hantera priser dynamiskt, vilket är nyckeln till lönsamhet. Vårt system jämför ständigt dina priser med konkurrenternas och tar hänsyn till alla parametrar som påverkar värdet av en viss produkt.” 

Nethansas plattform möjliggör prishantering på åtta europeiska marknader. Verktyget kan inte bara automatiskt ändra påslag utan även justera momssatsen efter försäljningslandet. Dessutom är Nethansa Platform integrerad med flertalet välkända ERP-system och nätbutiker och möjliggör anslutning till Amazon och Kaufland.de via API:er. Företaget samarbetar också med de största fraktbolagen: DPD (Postnord), DHL, UPS, EuroHermes och GLS. 

Fler än 150 nöjda kunder

Enligt prognoserna från analysföretaget Statista kommer världens detaljhandel online att nå 6,4 miljarder dollar år 2024. Detta kan bara betyda en sak – ökad konkurrens. E-handelsmarknaden kommer att växa med hundratals nya nätbutiker, men inte år för år utan vecka för vecka. De kommer att använda sina egna portaler, men främst stora marknadsplatser, eftersom det är där köparna troligen kommer att finnas. 

”Detta beror på att de kan hitta nästan allt de behöver på ett och samma ställe och bara betala en gång, oavsett hur många Amazon- eller andra plattformspartner de köper från. Man måste sticka ut från mängden”, betonar Sascha Stockem och menar att man snabbt kan nå sitt mål genom att använda Nethansas lösningar.

”Våra kunder säljer alltid med högsta möjliga vinstmarginal tack vare automatisk prisberäkning och konkurrenskraftig prismatchning på alla europeiska Amazon-marknader och Kaufland.de. Detta framgår till exempel av de extra intäkter som Nethansas partner genererar och som uppgår till cirka 43 miljoner kronor. Mer än 100 företag har valt att stödja Nethansa”, tillägger det polska företagets vd. 

Nethansa – tillväxt är en prioritet

Nethansa är marknadsledande i Central- och Östeuropa och har för avsikt att under de kommande månaderna inleda omfattande satsningar i andra länder för att nå nya målgrupper. Företaget är redan verksamt i bland annat Tjeckien och Tyskland. För att öka försäljningen anpassar företaget sin plattform, men inte bara till marknadsplatser som Amazon eller Kaufland.de utan även till lokala ledare, såsom polska Allegro.

”På så sätt kan säljare som samarbetar med oss snabbt få en ny transaktionskanal och omedelbart öka sina vinster.  Men de behöver inte skaffa sig den nödvändiga kompetensen eftersom vi, Nethansa, tillhandahåller en färdig lösning som kan implementeras direkt. Våra specialister känner inte bara till reglerna för enskilda marknadsplatser utan ger också strategiskt stöd”, säger Stockem. 

Det är möjligt att utöka Nethansas portfölj med nya marknadsplatser som är integrerade med företagets system, bland annat tack vare de medel som man lyckats få in i en senare finansieringsrunda som hölls i slutet av 2021. Nethansa har erhållit mer än 4 miljoner euro som helt och hållet kommer att investeras i vidareutvecklingen av plattformen.

”Moderna system hjälper oss att vinna en fördel gentemot andra aktörer på marknaden. En återförsäljare som använder dem skickligt kan minska antalet fel och därmed onödiga kostnader. De kan också spara tiotals eller till och med hundratals timmar varje månad, som kan användas mer produktivt. Om konkurrenterna är först med att använda den här tekniken kan de få en fördel som kommer att vara svår att utjämna senare", påpekar Sascha Stockem från Nethansa.