ANNONS

Netflix rusade med nästan 20 procent - ger sig in i ny bransch

Tar sikte pĂ¥ mobilen.

ANNONS

Streaminggiganten Netflix bredde ut sig över världen och gjorde prenumerationen stekhet igen. Faktum är att den till och med ser ut att bli en viktig affärsmodell för mĂ¥nga handlare inför framtiden. Men nu har film- och tv-serie-jätten bestämt sig för att bredda sig. Den här gĂ¥ngen ska man slĂ¥ sig in i spelbranschen.

Spelen kommer att ingĂ¥ i medlemmarnas Netflix-abonnemang utan extra kostnad, precis som med filmer och serier. Vi kommer inledningsvis att fokusera pĂ¥ spel för mobila enheter, skriver jätten i sin kvartalsrapport för Q2.

Bolaget presenterade sin senaste kvartalsrapport under gĂ¥rdagen och där framgick att det, föga oväntat, gĂ¥tt alldeles utmärkt för dem under pandemin. Omsättningen ökade med 19,3 procent och landade pĂ¥ 7,34 miljarder dollar.

Samtidigt har man lyckats kamma hem 1,54 miljoner nya abonnenter globalt. Under det tredje kvartalet förväntar man sig ytterligare tillströmning av nya kunder, nämligen 3,5 miljoner. Det är dock lägre än de 5,46 miljoner som tidigare väntats.

Nils Lund
nils@ehandel.se