Netflix gör allt för att få tillbaka användare. Man har bland annat introducerat ett billigare abonnemang, innehållandes reklam. Men det verkar inte ha fallit i god jord. Redan nu får nämligen streamingjätten betala tillbaka pengar till annonsörer, avslöjar Digiday.
Anledningen är att Netflix inte lyckats generera den mängden publik som utlovats. De har i vissa fall varit ungefär 20 procent under prognoserna.
De kan inte leverera. De har inte tillräckligt med innehåll för att leverera, så de ger bokstavligt talat pengarna tillbaka, säger en av annonsbyråernas chefer.
Annonsörer som har valt att ta tillbaka pengar är främst de som har gjort marknadsföringsinsatser för det fjärde kvartalet. Pengar som nu stoppas in i reklam på annat håll.
Tempot var långt under förväntningarna, så vissa annonsörer drev på för att få pengarna tillbaka, så att vi kan använda dem under den kritiska julperioden. De (Netflix reds anm.) förtjänar beröm som har gått med på det, säger en annan chef.
Beskedet mottogs dock inte med blida ögon från marknaden och Netflix aktie dök raskt. I skrivande stund är den ned 6,90 procent.