I en intervju med tidningen GQ berÀttar Netflix innehÄllschef, Ted Sarandos, mer om deras nya satsning pÄ egenproducerade TV-serier. Det Àr en mycket större satsning Àn högprofilserien House of Cards som slÀpps i februari.
HBO kommer frÄn en bakgrund som producenter av TV-innehÄll medan Netflix har en bakgrund som videouthyrare. De bÄda giganterna fajtas nu om den globala sreamingmarknaden och Netflix ser uppenbarligen HBO som ett hot.
Enligt Ted Sarandos handlar det nu om att bli HBO snabbare Àn vad HBO lyckas bli Netflix. Och HBO försöker uppenbarligen att bli ett Netflix dÄ de tecknar exklusiva avtal med olika innehÄllsÀgare, t.ex. Universal Pictures. BÄda företagen ser Internet som framtidens handelsplats för rörliga bilder och lÀgger nu stora pengar pÄ att vinna konsumenterna.
Skuggar grÀnsen mellan TV och film
Netflix satsar stenhÄrt pÄ eget innehÄll och de ska lansera sex egna, exklusiva, serier bara i Är. Minst fem nya serier varje Är Àr sedan planen. Deras budget för eget material Àr just nu 300 miljoner dollar, bara House of Cards kostade dock 100 miljoner. Ted Sarandos tror att deras eget innehÄll inte bara kan Àndra bilden av Netflix utan fundamentalt Àndra hur folk ser pÄ televisionen.
Netflix originalserie House of Cards slÀpps imorgon, fredag. En serie dÀr skaparna ska ha fÄtt mycket stor kreativ frihet. NÄgot som tillsammans med distributionen sÀgs kunna skugga grÀnsen mellan film och TV och skapa ett djupare band mellan tittaren och karaktÀrerna. De som har Netflix fÄr undersöka detta imorgon.
Â