ANNONS

"Netflix" för liveshopping storsatsar på nya koncept - influencers får göra egna serier

Josefine Caarle.
ANNONS

"Ett Netflix för liveshopping". Så beskrevs satsningen Showroom - som för transparensens skull är en systerorganisation till Influens.se - när den först presenterades i slutet av förra året. Och nu gör projektet mer än någonsin skäl för sitt namn. Precis som Netflix har Showroom nämligen tagit fram en satsning på egenproducerat programinnehåll, något som går under namnet Showroom Originals.

Projektet går ut på att influencers och andra kreatörer får ta fram egna program och serier om olika relevanta ämnen.

Vi vill ge influencers möjligheten för de som önskar att ta steget mot programledarrollen. Här finns en fantastisk möjlighet att vara med och skapa kvalitativa programserier tillsammans med oss och relevanta varumärken under hösten, säger Maria Olsson, COO på Showroom.

Utöver egenproducerade serier planerar Showroom att ge influencers tillgång till egna rum - eller "showrooms", som det kallas i det här fallet - på Showrooms egen sida. Tanken är att sajten ska växa till en samlingsplats för liveshopping, där den intresserade kan ta del av livestreams från en rad varumärken och influencers.

I dagsläget är det bara varumärken som har egna rum där de samlar sina liveevents, men planen är alltså att influencers också ska få möjlighet att samla sina livevideor oavsett om det arbetat med ett eller flera varumärken.

Vi vill även erbjuda influencers egna showrooms med möjlighet att fritt styra över innehållet och skapa fler samarbeten under paraplyet liveshopping.

Det första avsnittet av Showroom Originals visades den 13 juni. Då fick tittarna följa med influencern Josefine Caarle på staycation på Såstaholm hotell, där hon tipsade om produkter för sommaren i samarbete med en handfull utvalda varumärken. En framgång för sajten, som hittills i övrigt visat uteslutande traditionella liveshopping-streams.

Premiäravsnittet av Showroom Originals är vårt mest sedda program hittills men vi kommer under hösten att skruva upp konceptet än mer mot tydliga programserier och än mer fokus på innehållet.

Kan du säga något om vilka namn som kommer att vara aktuella då?

Vi har tyvärr inga namn att avslöja för hösten då inget är bokat ännu utan fortfarande i planeringsstadiet.

Enligt Johan Svensson, vd på Ehandel som är moderbolag för både Influens och Showroom, kan både influencers och "programledare från traditionell tv" bli aktuella för Showrooms egenproducerade innehåll.

För oss är det viktigt att visa hur man kan skapa attraktivt innehåll för konsumenterna och det är också ett sätt för våra kunder att hämta kraft och nytta från varandras varumärken och publik. Framåt kommer vi att se flera olika ämnen, både klassiska "matprogram”, ”träningsprogram” och så vidare, och förhoppningsvis även nya spännande format som omfattar tävlingar, underhållning och studioprogram, säger han i en kommentar.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se