När Nellys nya kampanj ”Dress Like A Queen” skulle produceras valde e-handlaren att ta till ett annorlunda grepp. Modellerna - ett antal mediaprofiler med många följare i sociala medier - fotograferades i säsongens plagg under en fredagskväll på ett event.
Från och med dagen efter fanns kampanjen tillgänglig på Nelly.com och de influencers som medverkade kunde direkt skicka ut uppdateringar i sina sociala kanaler.
- Det som är unikt är att vi har en stor modellfotografering under ett event på fredagskvällen och att kampanjen sedan är ute samma helg. Att det tar mindre än 24 timmar är ganska ovanligt, säger Richard Woodbridge, marknadschef på Nelly.
Enligt Richard Woodbridge tar det i modebranschen ofta flera månader från det att en fotografering når ut till de potentiella besökarna i form av en kampanj, bland annat eftersom bilderna ska arbetas igenom i efterhand.
"Anmärkningsvärt" enligt bloggerskorna
Därför är det inte heller ovanligt att de bloggerskor eller sociala influencers som medverkar i kampanjer får skicka ut inlägg om kläder de provade för flera veckor sedan, medan de i de här fallet alltså istället har kunnat berätta vad som hände kvällen före.
- Många av dem skriver just att det är ganska unikt att det går så fort. Och när de tycker att det är anmärkningsvärt, då är vi också nöjda.
Nelly har vid ett annat tillfälle fotograferat en kampanj i samband med ett event som hölls för att bygga upp intresse för kampanjen, som släpptes en vecka senare. Men den nya kampanjen är den snabbaste bolaget har genomfört hittills.
Vad blir vitsen för er del - det måste ju innebära mer jobb när allt ska gå så snabbt?
- Det blir betydligt starkare effekt när allt sker på samma gång. Och med det samlade trycket kan vi köpa mindre reklam och istället fokusera de pengarna på att göra en bättre kampanj, säger Richard Woodbridge.