ANNONS

Nellys försäljning störtdyker - men resultatet stiger

Helena Karlinder-Östlundh, vd för Nelly

E-handlarens tredje lönsamma kvartal i rad.

ANNONS

Nelly fortsätter att tappa i omsättning. Det står klart efter att modebolaget under morgonen släppt sina siffror för det fjärde kvartalet 2023.

Nettoomsättningen stannade på 301,6 miljoner kronor under perioden, en nedgång med hela 22,1 procent jämfört med 387,2 miljoner i fjol. Men, e-handlaren fortsätter att vända till vinst.

Rörelseresultatet för kvartalet skrivs till 24 miljoner kronor. Att jämföra med förra årets -1,8 miljoner. Resultatet efter skatt uppgick till 19,7 miljoner kronor, vilket innebar att Nelly levererade sitt tredje lönsamma kvartal i rad.

Under det fjärde kvartalet fortsatte vi se glädjande effekter av det transformationsarbete vi har drivit på Nelly de senaste 18 månaderna. Vår bruttomarginal förbättrades jämfört med föregående år och vi uppnådde även en högre rörelsemarginal, skriver Helena Karlinder-Östlund i vd-ordet.

Minskad produktbredd

I rapporten konstaterar Karlinder-Östlund även att e-handlaren minskat sin produktbredd och satt större fokus på toppsäljarna. En viktig del i transformationsarbetet.

Samtidigt ökade försäljningen av egna varumärken som stod för drygt 36 procent av den totala försäljningen under kvartalet. För helåret 2023 landade andelen på 38 procent.

Den mest centrala delen i vårt kunderbjudande är vårt sortiment och här ser vi att de grundläggande förändringar vi drivit fortsätter ge positiv effekt. Det krävs ett ännu mer attraktivt sortiment med rätt prispunkter för att man ska vinna bland kundens många valmöjligheter. Det är därför viktigt att vi fortsätter vidareutveckla vårt produktutbud och intensifierar arbetet med att optimera vår prissättning, kommenterar Helena Karlinder-Östlundh.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap