ANNONS

Nellys castingturné en succé: "Så mycket härliga unga tjejer!"

Nellys castingturné en succé: "Så mycket härliga unga tjejer!"
Anna Westlund, Creative Director på Nelly.com

Kommer att fortsätta söka modeller bland kunderna.

ANNONS

Tidigare i veckan kunde vi berätta om Nelly.com:s nya koncept för att bredda sin stab av modeller som kan vara med och visa upp deras kläder.

LÄS ÄVEN: Nelly lanserar nytt modellkoncept - 20 000 tjejer har ansökt

"Har försökt utmana agenturerna"

Bakgrunden till initiativet är att företaget insåg att de måste göra något för att förbättra mångfalden hos de modeller som visades upp i deras kampanjer.

- Vi har alltid strävat efter att visa tjejer med kurvor, det har varit som en del av vårt brand. Men eftersom det har svårt att få sådana modeller via svenska modellagenturer, så har vi flugit in ganska många tjejer från USA och Brasilien, berättar Anna Westlund som är Creative Director på Nelly för Ehandel.se.

Hon har jobbat på Nelly i fyra år och de senaste ett och ett halvt åren så har företaget börjat att jobba ännu mer medvetet med att få en bättre mångfald bland sina modeller. Det har då inte gällt endast modellernas kroppsformer, utan även aspekter som hudfärg, hårfärg, längd, med mera. Anna Westlund betonar att Nelly är måna om sina modellagenturer och har goda relationer med dessa, men just i det här avseendet har agenturerna haft svårt att tillgodose behovet av tjejer med olika utseenden, menar hon.

- Vi har försökt att utmana våra modellagenturer över hela världen, men de lyckas inte möta det som vi efterfrågar, vilket är tjejer som avspeglar hela samhället som det faktiskt ser ut, berättar hon.

En rödhårig tjej på fyra år

På Nelly har man exempelvis en policy som säger att alla deras modeller är från storlek 36 och uppåt, men hos agenturerna är tjejer med större storlekar väldigt ovanliga. En annan sak som saknas är tjejer med vissa etniska utseenden.

- Jag får nästan aldrig några asiatiska tjejer, exempelvis. Och det är extremt sällan jag får mörka tjejer som har ett afrikanskt utseende. Rödhåriga tjejer, som är ganska vanliga i de nordiska länderna, får jag inte heller. Men i förra veckan lyckades jag faktiskt med att för första gången boka en rödhårig tjej via en modellagentur som blev jättefin i vår katalog, säger Anna Westlund.

I förra veckan lyckades du boka en rödhårig tjej för första gången på fyra år? 

- Ja, precis, via agentur så var det första gången.

Men varför är det så att exempelvis asiater och rödhåriga inte går att få tag på via agenturerna?

- Jag vet inte faktiskt, det är jättekonstigt.

Att Nelly trots upprepade försök inte lyckades åstadkomma den mångfald de ville ha bland modellerna, gjorde att de till slut valde att ta processen i egna händer.

- Vi vill inte förstöra våra relationer till modellagenturerna, för vi värnar dem jättemycket. Men vi kände att det här går inte, vi vill göra mer! Nu ger vi upp! Vi behöver göra någonting! Vi behöver göra det på ett seriöst och proffsigt sätt, så tjejerna känner sig omhändertagna och erbjuda branschmässiga kontrakt.

Resultatet av insikterna blev konceptet #NELLYNEWFACES, inom ramen för vilket e-handelsföretaget nu alltså även åker land och rike runt just för att träffa ett urval av de just nu uppemot 30 000 tjejer som ansökt om att få bli just Nellys nya ansikte utåt. Bara under de första två till tre dagarna så ska 12 000 ansökningar ha inkommit. 

Hade önskat fler med större storlek

Anna Westlund har tagit en kort paus från en av castingarna på den första turnén som just nu pågår. Efter att ha varit i Köpenhamn har turnén nu även hunnit stanna i Oslo och Stockholm och Anna Westlund är mer än nöjd med resultatet. 

- Vi får träffa så mycket härliga unga tjejer och de är så glada över att ha kommit med på castingen.

Hon säger att företaget har på det här sättet hittat många tjejer med olika utseenden.

- Ja, vi har verkligen fått en jättefin blandning av tjejer! Många är rödhåriga, många är mörkhyade, några har slöja - vilket har känts som helt omöjlighet att hitta via modellagenturer.

Men det finns en kategori tjejer som hon gärna hade velat se mer av vid nästa turné.

- Det är inte så många tjejer med större storlekar som har sökt. Eventuellt så kanske vi får specificera tydligare nästa gång att vi särskilt söker större tjejer.

Varför tror du att tjejer med större storlekar inte söker för att bli modeller?

- Jag vet inte, men det verkar finnas en bild av att man inte kan vara modell om man har slöja, har en större rumpa, har former på låren, har stora bröst och så vidare. Många tjejer som vi har träffat nu har sagt till mig att de aldrig trodde att just de skulle få en chans att bli modeller. Nästan varenda tjej som vi har träffat har sagt så faktiskt.

Även framtida ansökningar välkomnas

Formuläret där man anmäler sitt intresse finns fortfarande på Nellys hemsida - och kommer att fortsätta att göra så framöver.

- Nu när vi ser hur otroligt många fina och smarta tjejer vi har bland våra kunder, så vill vi absolut fortsätta med det här! Tanken är att vem som helst alltid ska kunna gå in och anmäla sitt intresse. Vi vill ha vårt eget koncept som ett parallellt komplement till agenturerna, helt enkelt, säger Anna Westlund och fortsätter.

- Dessutom så känns det helt galet att flyga hit tjejer tvärs över hela jorden när allt det vi söker efter ju faktiskt finns här i Sverige! Vi fotar mellan två och fyra tjejer om dagen i vår studio, fem dagar i veckan, så det handlar ju också om miljön om vi ofta ska flyga in tjejer. Då är det såklart bättre om vi hittar det vi söker på hemmaplan.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap