Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Nelly vände från förlust till vinst: "Är mitt i re-lanseringen"

Kristina Lukes, vd för Nelly Group
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

"Sneglar längre bort mot horisonten".

ANNONS

Under årets andra kvartal ökade modeföretaget Nellys omsättning med knappt två procent och uppgick till cirka 397 miljoner kronor. Rörelseresultatet gjorde dock en ordentlig u-sväng och vände från förlust till vinst, mer exakt från tidigare minus 2,8 miljoner kronor till nu plus 7 miljoner.

LÄS ÄVEN: Därför stänger Nelly av kunderna – ”ingen är blockerad för evigt”

I samband med att siffrorna för det andra kvartalet presenterades, summerade även bolaget årets första halvår. Omsättningen ökade med 2,1 procent och landade på 708 miljoner kronor. Tack vare resultatförbättringen i Q2 lyftes rörelseresultatet under halvåret, men ligger kvar på förlust. Det gick från minus 45,4 miljoner kronor under fjolårets halvårsperiod, till minus 8 miljoner i år.

Med en tillväxt i Norden om 3,8 procent, god tillväxt i produktkategorier ej direkt kopplade till fest samt med ett 37,3 miljoner kronor förbättrat rörelseresultat stänger vi det första halvåret som Nelly Group, skriver Kristina Lukes, vd för Nelly Group, i rapporten.

Vi är mitt i re-lanseringen av Nelly och fokuserar på tre områden: Det första är att skapa förutsättningar för framtida tillväxt genom en ny operationell plattform. Det andra syftar till att skapa en ny, kostnadseffektiv, data- och kunddriven organisation med bas i Borås och det tredje är en uppdaterad varumärkesposition mot en tydligare definierad och fokuserad målgrupp i Norden.

Målet med Nellys nylansering är "att skapa en stabil och lönsam grundaffär" och några av de åtgärder man gjort för att lyckas med det är bland annat ett nytt högeffektivt automatiserat lager i Borås. I skrivande stund ska bolaget ha flyttat 500 000 produkter från sitt lager i Falkenberg till det nya i Borås och redan fyllt sin nya automationsrobot med 80 000 backar.

Logistikverksamheten kommer att ledas av vår nya Chief Operations Officer Stefan Svensson som har lång och specifik erfarenhet från e-handel och logistik. Vår omorganisation är genomförd där vi under kvartalet fått vårt sälj- och marknadsteam på plats i Borås tillsammans med nya funktioner och kompetenser inom dataanalys, dataarkitektur och controlling. Vi är mitt i arbetet med nya metoder kring datadriven mål- och resultatstyrning inklusive ett värderingsarbete för att höja leveransen men där vi också som nytt team sneglar längre bort mot horisonten. Sist men inte minst är vi mitt i ompositioneringen av vårt varumärke Nelly.

Dela artikeln: