I slutet av förra månaden släppte Qliro Group sina siffror för det fjärde kvartalet. E-handelsgruppen ökade med 15 procent, både för kvartalet och helåret, och totalt sålde man för 4,97 miljarder kronor under hela 2014.
Då var det stort fokus på CDON.com och betaltjänsten Qliro, men man har som bekant en hel del andra intressanta innehav i portföljen. En av dessa är Nelly.com som också hade ett bra år.
Modeföretaget på nätet ökade försäljningen med 18 procent och nådde 2014 en omsättning på en miljard svenska kronor. Det trots ett något svagare fjärde kvartal på en marknad som var dämpad av det varma vädret, och den snabba förstärkningen av dollarn som under kvartalet påverkade resultatet negativt med cirka 4 miljoner kronor.
– Vi är stolta över att ha nått en miljard och faktiskt når över 1,1 miljarder kronor under 2014. Under fjärde kvartalet ökade Nelly sin försäljning med 14 procent. Vi lyckades hålla en stadig tillväxt på våra samtliga marknader under det sista kvartalet. Uppgången på hemmamarknaden, Sverige, var dessutom bra där vi nådde 20 procent och därutöver en rörelsemarginal på fyra procent, säger Magnus Månsson, VD för Nelly.
Egna varumärken levererar
Några faktorer till framgången är enligt näthandlaren att man utökat sin produktion av de egenproducerade varumärkena, som idag står för nära en tredjedel av den totala försäljningen. Nelly säger sig även ha utökat sin försäljningsvolym och effektiviserat värdekedja och logistik.
Under 2015 ligger fokus på att ta ytterligare marknadsandelar och fortsätta den globala expansionen av bolaget som innefattar Nelly.com, NLYMan.com och Members.com
– Under fjärde kvartalet lanserade vi en ny logotyp och en ny responsiv webbplats som ger en bättre upplevelse på tablets och smartphones. Dessa förändringar har och kommer att öka vår förmåga att expandera ytterligare globalt, säger Magnus Månsson.
Källor: Dagens Handel, Habit