ANNONS

Nelly gjorde förlust på 24 miljoner: “Vi intensifierar arbetet“

Kristina Lukes, vd

Returgraden steg.

ANNONS

E-handelsföretaget Nelly rapporterar idag siffrorna för årets första kvartal. Omsättningen dalade med nära 8 procent till 288 miljoner kronor, från 312 miljoner samma period i fjol. Första kvartalet har dock varit utmanande för många e-handlare.

Rörelseresultatet sjönk även det, från negativa 15 miljoner i fjol, till minus 24 miljoner kronor för årets första kvartal.

Vi lockar fler följare och mer direkttrafik i kvartalet och har en given plats som festdestination bland nordiska fashionistas. Vår omställning har dock ännu inte givit tillväxt och tillräcklig lönsamhet. Vi intensifierar nu arbetet mot effektivisering av kunderbjudandet med tydliga åtgärder på kort och lång sikt, säger företagets vd Kristina Lukes i en kommentar till siffrorna.

Försäljningen direkt till konsument sägs dock ha ökat, innan man räknade in returerna. Bruttomarginalen ska också ha sett en liten förbättring under perioden.

Omsättningen i vår kärnaffär, DTC i Norden, ökade med 2 procent, innan returer i kvartalet. Returgraden steg dock, som en konsekvens av kategorimix, låga jämförelsetal under pandemiperioden och lägre B2B-försäljning utan returrätt, säger Kristina Lukes.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se