ANNONS

Naturebox har hittat rätt väg i prenumerations-djungeln

Naturebox har hittat rätt väg i prenumerations-djungeln
Gautam Gupta

"Uppfyller boxarna inget behov hos kunden är affärsmodellen inte hållbar".

ANNONS

Flitiga läsare av Ehandel.se är sedan länge bekanta med att det finns gott om svenska entreprenörer som har satsat på att lansera e-handel i form av diverse prenumerationstjänster. Vi kunde dock redan för ett år sedan fånga upp att konkurrensen inom prenumerationssegmentet inte är helt lätt att tampas med.

"Satsar vi offline ökar e-handeln"

Ett av de svenska prenumerationsföretagen är Naturalbox, som vi har skrivit om flera gånger. Om de har inspirerats av det amerikanska företaget Naturebox eller inte låter vi vara osagt, men klart är att Naturebox grundare och VD Gautam Gupta tycker sig ha hittat rätt balans mellan prenumerationer och normal e-handel.

- Naturebox är ett multikanalmärke som har tagit fram våra egna produkter inom nyttiga snacks. Just nu har vi 120 olika snacksalternativ att välja mellan och de säljs både online och offline, berättar han.

Hur viktig är e-handeln för er?

- Naturebox startade med e-handeln och online är fortfarande vår största kanal. Det vi har märkt är att ju mer vi satsar och växer offline desto mer växer vår e-handel.

Naturebox erbjuder traditionell e-handel och prenumerationsupplägg såväl som försäljning i fysiska butiker. Gautam Gupta ser prenumerationerna som en möjlighet men tillägger att e-handelskunderna kan välja mellan det och att beställa enstaka boxar.

- Allt vi gör handlar om kundvänlighet och flexibilitet.

Marknad värd 80 miljarder dollar

Enligt Naturebox grundare finns det både för- och nackdelar med prenumerationer som affärsmodell.

- Från dag ett har vi sett vårt företag som ett varumärke snarare än en prenumerationsservice. Om kunderna gillar produkterna ska de kunna köpa dem på det sätt de önskar, säger Gautam Gupta, och fortsätter:

- Ibland tittar jag på de här prenumerationstjänsterna och undrar om de verkligen fyller ett behov hos kunden. Är det så finns det definitivt ett värde i att erbjuda den affärsmodellen. Om inte tror jag inte att det är hållbart i längden.

I dag är Naturebox verksamhet förlagd till USA och Kanada.

Har ni några planer på att expandera till Europa?

- Vi har faktiskt ganska mycket att göra här för tillfället. Marknaden för snacks i USA är värd 80 miljarder dollar. På sikt har vi ambitionen att bli ett globalt märke, men det kommer att ta oss lite tid att komma dit.

LÄS ÄVEN: Naturebox ska nå sina mål med hjälp av Target

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap