ANNONS

Nattsvart i handeln - deppigast är e-handlarna

Sofia Larsen, vd på Svensk Handel
Press

"Det är mycket oroväckande".

ANNONS

Kräftgången fortsätter för landets handlare och pessimismen visar inga tecken på att avta. Februari är den elfte månaden i rad som branschen ser negativt på de kommande tre månadernas försäljning, lönsamhet och antalet anställda, enligt Svensk Handels senaste Handelsbarometer.

Kraftiga kostnadsökningar samtidigt som försäljningen minskar till följd av att konsumenternas köpkraft kraftigt har försvagats, är de främsta anledningarna till att man hänger läpp.

Vi har under en längre tid påtalat att denna kris slår hårt mot hela handeln. Nu börjar vi även få signaler om butiker inom sällanköpshandeln som tvingas lägga ned sin verksamhet till följd av kostnadsökningar som exempelvis chockhöjda hyror. Det är mycket oroväckande, kommenterar Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Värst för e-handlarna

E-handeln har under året som gått följt samma trend som övriga delar av branschen. Framtidstron har varit på tydlig nedgång och så även denna månad. En minskning med 1,6 enheter medför ett indikatorvärde på 82,0, där det neutrala värdet är 100.

Precis som i den fysiska handeln behöver e-handlare nu se över sina strategier för att bibehålla och locka nya kunder, konstaterar Sofia Larsen

För att visa på att de tuffa ekonomiska tiderna slår hårt mot branschen i stort kan man peka på e-handeln. Under pandemin gick den urstarkt och mot strömmen, medan vi nu i stället ser att konsumenternas köpkraft försvagas till följd av det allmänna konjunkturläget.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap