ANNONS

Nattsvart för e-handlarna efter krigets start: "Allvarligt orolig"

Försäljningen störtdyker hos ett antal aktörer - stor oro på flera håll i branschen.

ANNONS

Trots lovande tillväxtsiffror och ljusa prognoser för 2022 har verkligheten blivit en helt annan för flera e-handlare sedan Ryssland invaderade Ukraina. Flera framstående aktörer som vi talat med vittnar om kraftfulla nedgångar i försäljningen på mellan 30 till 50 procent sedan krigsutbrottet, beroende på vem man pratar med.

Människor sparar sig ur lågkonjunkturer, så har det alltid varit. Jag är allvarligt orolig, säger en av de e-handlare som Ehandel talat med.

En annan berättar att prognosen för 2022 är dyster och flera uttrycker att de "kämpar för sin överlevnad" just nu. Samtliga uttrycker att de mår riktigt dåligt. Och vissa har redan behövt varsla personal om uppsägning.

Tidigare i dag såg vi Footway Group vinstvarna för första kvartalet, bland annat på grund av minskad efterfrågan.

Störningarna och den minskade efterfrågan kommer att påverka försäljning och resultat för det första kvartalet 2022, skrev bolaget.

Joel Svensson, som är vd på Partykungen som trots allt visat tillväxt, har även blivit varse samma tendeser i e-handelsbranschen:

Det jag har hört både från kollegor (konkurrenter) och andra e-handlare är att det är många som ser en nedgång i försäljningen nu i samband med Rysslands invasion av Ukraina.

"Finns ingen allmän data än"

När vi hör av oss till HUI Research, som nyligen publicerade handelns konjunkturraport, har man dock inte fått några indikationer om läget i e-handeln.

Vi har inget statistikunderlag i dagsläget som visar på en nedgång. Men handlarna har förstås de färskaste siffrorna, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.

Sen tänker jag spontant att det också beror på vad man säljer och på vilka marknader. Men det finns ingen allmän data för den här perioden än, fortsätter han.

Kriget i Ukraina har snart pågått i tre veckor och de långsiktiga effekterna på den svenska handeln är förstås svår att avgöra i dagsläget. Men bland de vi talat med är tongångarna dystra och många vet inte hur de ska klara sina utgifter.

Det känns verkligen kasst, säger en av e-handlarna.

Vilka effekter har kriget haft på din e-handel? Maila redaktionen och berätta här.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap