I morse kunde vi meddela att Nets hade sett en kraftigt minskad försäljning under natten, jämfört med Black Friday i fjol. Betalföretaget spådde att detta var slutet för den traditionella uppesittarshoppingen, något man nu kan konstatera var fallet.
Nu kan vi se bekräftelsen på det ändrade kundbeteendet att inte längre sitta uppe och natthandla. Nu väntar de svenska konsumenterna istället in morgonen och där ser vi istället en dramatisk ökning av antalet köp på nätet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på betalningsföretaget Nets.
Vid klockan tio smällde det nämligen till ordentligt. Mellan klockan 10 och 11 shoppade svenskarna för 153 procent mer än i fjol. Och ökningen har fortsatt, om än inte i samma storlek.
Mellan klockan 10 och 12 handlade svenskarna för 57 procent mer än samma tid förra året, säger Patrik Müller.
Svenskarna har alltså vaknat, förmodligen blivit lite trötta på jobbet, och börjat shoppa loss ordentligt. Nets kommer att fortsätta att liverapportera hela vägen till midnatt.