ANNONS

Nätmatlåda ska spara tid, pengar och miljön

Nätmatlåda ska spara tid, pengar och miljön

Efter en hektiskt arbetsdag kan det vara skönt att slippa stressa hem till matlagningen. Att ha maten färdig och få tid att umgås med familjen. Det vill Dinnerbox.se hjälpa till med, en ny tjänst som gör överblivna restaurangluncher till middagar. Något som sparar både tid, pengar och miljön.

ANNONS

Nyligen berättade vi om Matsmart.se. En e-handelssajt där kunder kan fynda billig mat och samtidigt göra gott för miljön genom att köpa matvaror med kort datum till rabatterat pris. Det handlar helt enkelt om att minska matsvinnet samtidigt som kunder kan spara en slant.

Något som även Dinnerbox.se hoppas göra, fast inom restaurangvärlden. Tjänsten befinner sig fortfarande i teststadiet och finns än så länge bara i Karlshamn, men här kan stadens invånare beställa överblivna restaurangluncher, som istället blir till middagar.

En Dinnerbox kostar 40 kronor och varje dag läggs dagens middagsalternativ, samt antal, upp på hemsidan och tjänstens Facebooksida så att kunder kan lägga sin beställning. Betalning sker i dagsläget kontant vid upphämtning men inom kort ska gå att betala direkt på hemsidan.

– Mellan 14-16 kan man beställa sin matlåda och mellan 16-18 kan man hämta den på restaurangen. Vi testar idéen tillsammans med Restaurang &VIN som är mycket positiva, säger Camilla Svärd Strömgren som utvecklat idén.

Målet är en nationell tjänst

Tanken med tjänsten är helt enkelt att man efter en hektiskt arbetsdag ska slippa planera middagen och stressa hem till matlagningen, och istället få mer tid att umgås med familjen. Det samtidigt som matsvinnet minskar.

– Jag har alltid varit miljömedveten och tänkt medvetet kring hur jag konsumerar. Dinnerbox växte fram ur dessa tankar. Jag önskar konceptet hade funnits när jag själv hade små barn med träningar, hämtningar och lämningar. Istället för att stressa med mat efter jobbet kan man lägga tiden på familjen. Maten tar man ju med sig efter jobbet, säger Camilla Svärd Strömgren.

Efter den första testperioden ska konceptet utvärderas och vidareutvecklas. Förhoppningen är att det i framtiden ska bli en nationell tjänst och att många fler restauranger ska ansluta sig. Något som gör att matutbudet ökar, samtidigt som matsvinnet minskar.

 

Källa: Gilla Karlshamn

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se