ANNONS

Nätmaten kan kompensera butiksdöden i glesbygden

Nätmaten kan kompensera butiksdöden i glesbygden

E-handeln med livsmedel växer kraftigt men än så länge är det främst boende i storstäderna som kan ta del av utvecklingen.

ANNONS

Under 2016 beräknas mathandeln på nätet öka med 38 procent och omsätta 5,7 miljarder kronor. Men enligt en ny rapport från Konkurrensverket är det främst i storstadsområden som den största tillväxten ägt rum hittills.

Något som innebär att e-handeln med livsmedel stärkt konkurrensen i områden där det redan finns flera etablerade aktörer, medan den i mindre grad inneburit ett komplement i glesbygd. Mycket tack vare svårigheten med hemleveranser av livsmedel.

Det eftersom andelen invånare i glesbygden minskat stadigt de senaste med ett minskat kundunderlag för dagligvarubutiker i dessa delar av landet, med färre livsmedelsbutiker som följd.

Logistiska utmaningar

Konkurrensverket konstaterar samtidigt att de flesta konsumenterna i storstadsområdena kan välja mellan flera olika leverantörer, medan det i glesbygdsområden i bästa fall kan finnas en butik som erbjuder hemleverans av livsmedel.

En förklaring är att leveranserna kräver en helt annan logistik, bland annat med kylda lagerutrymmen och transporter, och att transporterna kan bli långa till varje enskild kund.

– Framtiden får utvisa om innovation och utveckling kommer att lösa logistikutmaningarna för hemleveranser av livsmedel. I så fall skulle e-handel med livsmedel, som inte bygger på närvaro av lokala butiker, kunna vara en möjlighet för konsumenter i glesbygd, säger Dan Sjöblom, generaldirektör för Konkurrensverket.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap