Satsningen på dagligvaruhandeln online har varit en kostsam historia för många aktörer. För Bergendahls blev det till och med så dyrt att man tvingades lägga ned stora delar av den. Men bakom de skyhöga förlusterna döljer sig en tro på att vi i framtiden kommer att konsumera mat som bara den på nätet.
LÄS ÄVEN: City Gross hemleveranser går i graven – ska dra kunden till butik
Och siffrorna pekar i den riktningen. När Svensk Dagligvaruhandel summerar 2019 visar det sig att försäljningen i e-handeln ökade med 21,9 procent för helåret, medan butikerna såg en ökning med 2,8 procent, enligt Dagligvaruindex.
Dagligvaruhandeln går stabilt om än i något lägre takt än befolkningsökningen plus inflationen. Kronan försvagades med ungefär två procent mot euron under 2019, vilket har betydelse för prisökningstakten då dagligvaruhandeln är starkt beroende av import, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
E-handeln avslutade också bra med en försäljningsökning på 23,8 procent under december, medan butikerna gick framåt med 3 procent. Däremot var tillväxten endast 17,2 procent i e-handeln under fjärde kvartalet, vilket därmed blev den period med lägst tillväxt under 2019.
LÄS ÄVEN: Lönsamhetsbotten: Här är bolagen med störst förluster