ANNONS

Nätkläderna går om nätmaten

Nätkläderna går om nätmaten
Yngre målgrupper näthandlar sina kläder

Över nio miljarder kronor spenderas på kläder som köps online.

ANNONS

Igår kunde vi berätta att Svensk Digital Handel räknar med att den digitala livsmedelsbranschen väntas omsätta 7,2 miljarder i år. Nu visar organisationens siffror även att nätkläderna går om nätmaten.

14 procent av kläderna köps online

9,1 miljarder väntas vi handla kläder på nätet för under 2017 och näthandeln med kläder står för hela 14 procent av den totala klädbranschen, jämfört med under 5 procent för den digitala livsmedelsbranschen.

- Alla som över huvud taget handlar på nätet handlar kläder. Det är en av de största produktgrupperna och också den som har funnits med längst tid. Den har verkligen det tydliga arvet i postordern, sa Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall till TT under gårdagen.

"Konkurrensen är stenhård" 

Näthandeln med kläder tog sina första stapplande steg 2005, då kedjor som H&M, Kapp-Ahl och Lindex började med e-handel. Sen följde flera renodlade nätaktörer som Nelly, Boozt, Bubbleroom och Zalando.

Samtidigt menar Jonas Ogvall att modehandeln på nätet är hårt konkurrensutsatt, inte minst från utländska aktörer, som lockar framför allt yngre nätshoppare.

- Konkurrensen är stenhård just inom det segmentet. Det är verkligen där som den internationella konkurrensen kommer in. Tittar man på de stora utländska aktörerna som finns i Sverige, som till exempel Zalando, så är de inom kläder och skor, säger han.

Mobil handel och enkla returer bidrar starkt

Och en avgörande sak har varit den växande mobila handeln.

- Förut skulle man ha en dator hemma och skaffa en uppkoppling. Nu är det telefonen och då har du tillgång till handeln direkt, och det tror jag är en viktig anledning till att e-handeln totalt ökar med 16-17 procent, säger Ogvall.

Han tror också att en stor orsak till att allt fler överger de fysiska butikerna är att många e-handlare gjort det lättare att returnera varor man inte är nöjd med.

- För några år sedan försökte handlarna göra det svårt att returnera, medan man idag gör det lätt att returnera. En kund som handlar mycket och returnerar, blir en lojal kund.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap