Amazons marknadsplatser i Europa omsatte det senaste året 2,8 miljarder euro, runt 26 miljarder kronor, mellan länderna. Eller ungefär hälften av hela Sveriges e-handel enligt Ehandelsindex.
Detta är inte inräknat försäljning inom samma land eller från exempelvis Europa till USA. Utan det är försäljningen som skett mellan länder inom EU, via Amazons marknadsplats.
Den total försäljningen i Europa är alltså mycket större. Men gränshandeln som Amazons marknadsplatser bidrar med är alltså även det en stor post, som sägs öka snabbt.
Ser EU som en marknad
Nätjätten har fem olika sajter i Europa, i länderna Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien och Spanien. Dessa marknadsplatser förses via 28 distributionscentraler i 7 länder.
- Amazon har närmat sig Europa som en gemensam marknad sedan vi lanserade här för mer än 15 år sedan. Vi driver marknadsplatser på fem olika språk med över 100 miljoner produkter, och levererar produkter till kunder i hela EU från 28 distributionscentraler - både för egen del och på uppdrag av våra säljare, säger Francois Saugier, Amazons chef för EU Seller Services.
En stor del av de e-handlare som använder Amazons marknadsplatser ska även använda Amazons lager för distribution. Detta är något som Johan Lundqvist, The Friendly Swede, berättade mer om i Ehandelspodden nummer 12.
- Europeiska företag har möjlighet att sälja på vilken som helst av våra webbsidor, till kunder var som helst i Europa. Många av dessa företag använder även Fulfillment by Amazon, vilket innebär att de helt enkelt skickar sina produkter till en av våra distributionscentraler i Europa och vi tar hand om resten, vilket garanterar snabb leverans till kunder runt om i Europa och i hela världen, säger Francois Saugier.
Gränshandeln växer snabbt
Amazon verkar nu satsa ytterligare på sina marknadsplatser i Europa och har pratat med flertalet handlare som nu uttalar sig om hur fantastiskt det är att sälja via Amazon. En av dessa är den tyska smyckesbutiken IRIS Jewels & Emotions.
- 15 minuter efter lanseringen av vår butik på Amazon.de hade vi redan sålt vår första klocka. Amazon skickar våra order direkt så att vi verkligen kan koncentrera oss på våra smycken och ge personlig rådgivning till våra kunder. Vi erbjuder nu våra produkter i Frankrike, Storbritannien och Tyskland med planen att öppna i Italien och Spanien nästa år, säger Iris Hornung på IRIS Jewels & Emotions.
E-handlare som säljer till andra länder än sitt hemland har enligt Amazon ökat med 50 procent det senaste året.