ANNONS

Näthandeln med mode tappade i början av året

Näthandeln med mode tappade i början av året

Modehandeln har fått en hyfsad start på året. Försäljningen av kläder visar en marginell ökning och skor pekar kraftigt uppåt i januari jämfört med samma månad förra året. Däremot var det minus på nätet under årets första månad enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

ANNONS

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex mäter försäljningstillväxten i fackhandeln och ger en indikation på försäljningsutvecklingen. Från och med januari i år redovisas även e-handelsförsäljningen i Stilindex.

– E-handeln blir en allt viktigare del av detaljhandeln och inte minst för modehandeln. Därför är det viktigt att inte bara följa utvecklingen i butikerna utan även i e-handeln. Stilindex kommer därför att presentera även hur näthandeln utvecklas framöver, för att kunna prata om hela modehandelns framfart, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Årets första stilindex visar att försäljningen av kläder, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,5 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Försäljningen av skor ökade med hela 9,1 procent under samma period.

Sämre gick det däremot på nätet. Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, minskade med 2 procent under januari jämfört med samma månad förra året.

– Förklaringen till e-handelsnedgången i januari är förmodligen ökade returer efter den kraftiga uppgång på omkring 20 procent som våra siffror preliminärt visar för e-handeln i december, säger Mikael Sandström.

Villkoren måste ändras

Returer är som vi vet ett hett ämne inom e-handeln. De är också något som påverkar Stilindex då Svensk Handel Stil även mäter hur mycket kläder som skickas tillbaka.

– Det är en väldigt hög returgrad för e-handeln, vilket beror på de generösa villkoren som många av e-handlarna har. I Tyskland har man lagstiftning på att returerna ska vara gratis och där har det utvecklats en kultur där man regelmässigt beställer mer än man är intresserad av att köpa. Det börjar utvecklas en liknande kultur här, säger  Mikael Sandström.

Och de generösa villkoren, både för returer och tiden man har rätt att skicka tillbaka varorna, är något som e-handlarna måste tänka över om man vill nå lönsamhet enligt Sandström.

– När man slutar att slåss om marknadsandelar och i stället vill fokusera på lönsamhet tror jag att man måste ändra villkoren.

Källor: Press, SvD

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se