Allt fler verksamheter och hantverk hittar ut på nätet, nya som gamla. Knivslipning är ett exempel, ett svårt hantverk som ofta gått i generation till generation. En av de ledande aktörerna på marknaden ska vara Knivbrev som grundades 1965 och beskriver sig som Sveriges första postsliperi. Nyligen letade man sig även ut på nätet.
– Knivbrev har flyttat ett flera 100 år gammalt yrke till nätet och gjort det tillgängligt för privatpersoner och företag runt om i landet vilket tidigare varit ytterst begränsat, säger Leif Kohlström, medgrundare av Knivbrev och ansvarig för sliperiet.
Knivbrev erbjuder en rad olika sliptjänster och när kunden gjort en beställning via hemsidan så får man hem allt som behövs i brevlådan. Sedan är det bara att skicka in knivar, saxar eller det man önskar slipat och får det sen returnerat inom två arbetsdagar.
– Sliperiet har slipat 100 000–tals knivar genom åren och idag har vi flera tusentals nöjda och återkommande kunder och nästan lika många fans på Facebook, trots att Knivbrev är en relativt ny tjänst, säger Leif Kohlström.
Samarbete med Cervera
Nu har man även inlett ett strategiskt samarbete med köks-och heminredningskedjan Cervera. För Knivbrevs räkning innebär det att man kan tillgodose många av de kunder som idag inte vill skicka in sina knivar via post.
– Vi ser många fördelar i detta långsiktiga samarbete som vi precis inlett. Cervera är vårt första och en av de viktigaste strategiska partnerna i Sverige. Cervera har ett gott rykte och sticker inte under stolen med att alla knivar behöver grundslipas vilket en del andra återförsäljare ofta mörkar, säger Mikael Johansson, VD för Knivbrev.
Men Knivbrev är inte ensamma om att erbjuda slipning via nätet. Slipkliniken och Slipverkstaden är två andra aktörer, som förutom fysisk inlämning, även tar emot knivar via post.