B2B-företagen börjar sakta men säkert hitta ut på nätet, så även de som säljer lite mindre sexiga prylar, men ack så nödvändiga. I oktober 2011 lanserade Swecon, som ägs av Lantmännen och är återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner i Sverige, sin e-handel. Nu har man sett till att ge den en uppdatering.
Eftersom många av Swecons kunder finns ute på landsbygden, och ofta har många mil till sin närmaste butik, var steget ut på nätet ganska naturligt och den nya sajten har fått ett antal funktioner som ska underlätta ytterligare för kunderna.
Bland annat har kunderna tillgång till funktionen ”Mina Sidor” där de kan se hela sin maskinpark med exempelvis chassinummer och hyttnummer. Något som ska göra det enkelt att hålla ordning på både reservdelar och andra tillbehör.
– Vårt mål med e-butiken är att alla ska kunna handla på enklast möjliga sätt. Strukturen och navigationen är tydlig och dessutom gör sökfunktionen att det är enkelt att hitta rätt reservdel, säger Lars-Ove Andersson, e-handelsansvarig.
Kunden hjälper till att bygga butiken
Och då anläggningsmaskiner har en tendens att gå sönder ute på fältet, och inte hemma i vardagsrummet, kommer sajten snart även att vara fullt responsiv som innebär att en order kan läggas direkt i telefonen eller på en surfplatta.
Idag har Swecon 90 000 säljbara artiklar från Volvo i e-handelssortimentet och samtidigt kan kunden söka på cirka 260 000 artiklar för att se vilken reservdel som passar bäst. Här finns sprängskisser över de flesta modeller som gör det enkelt att analysera vilken reservdel som behövs och vilka egenskaper den har.
Tanken är också att butiken ska utvecklas i takt med kundernas kommentarer och efterfrågan. Bland annat kommer man under 2016 att lägga till det begagnade sortimentet av reservdelar som ska vara mycket efterfrågat.
– I framtiden vill Swecon utöka sortimentet och erbjuda artiklar från fler leverantörer för att förbättra webbutiken ännu mer. Självklart kommer vi som vanligt att lyssna på vad kunderna vill ha, säger Lars-Ove Andersson.