Årets tredje kvartal var mindre roligt för den amerikanska varuhusjätten Macys. Omsättningen sjönk med 5,2 procent till 5,9 miljarder dollar, att jämföra med 6,2 miljarder samma period föregående år.
Samtidigt sjönk vinsten med hela 46,1 procent till 117 miljoner dollar. Macys har valt att inte bryta ut sin e-handelsförsäljning ur kvartalssiffrorna men enligt företaget ska den digitala försäljningen ha ökat tvåsiffrigt jämfört med tredje kvartalet i fjol.
Och man är tydliga med att e-handeln kommer att stå för en allt större del av verksamheten framöver.
– Vår avsikt är att flytta fram vår digitala närvaro och utnyttja vår innovativa kultur för att testa oss fram och se vad som fungerar, säger Macys VD, Teddy Lundgren.
Fler butiksstängningar att vänta
Samtidigt som den amerikanska varuhuskedjan planerar att fortsätta investera i sin e-handel i form av personalisering och distribution, kommer man att stänga butiker. I september meddelade Macy att man ska stänga 35-40 butiker i början av 2016, och det talas redan om fler.
Men det är inte bara att stänga butiker som multikanalhandlare. Macys har tydligt märkt att när en butik slår igen dörrarna, minskar även nätköpen i området. Varuhusjätten måste helt enkelt räkna ut hur långt deras kunder är villiga att ta sig för att prova, eller köpa, en produkt som de hittat på nätet.
– Vi vill se till att kunderna får tag i de varor de vill ha, vare sig de vill ha det levererat samma dag eller hämta ut ett onlineköp i butik. Vår ambition är att anpassa shoppingupplevelsen och vårt erbjudanden till våra kunder oavsett om de går in i våra butiker eller in på vår hemsida, säger Teddy Lundgren.